"Желае ли правителството да има железница?", питат синдикати

20.11.2009 | 15:56
по статията работи: Апостол Апостолов
ЕК може да ни наложи санкция заради високите инфраструктурни такси
"Желае ли правителството да има железница?", питат синдикати

Заплатите в НКЖИ са изплатени, но тези в БДЖ закъсняват с месец

Протестите на служителите в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) дават резултат и ситуацията се нормализира. Хората получават редовно заплатите си. Вчера служителите на НКЖИ са получили аванса си за месец ноември.

Водени от примера на колегите си от НКЖИ, по пътя на протестните действия тръгват и служителите в Български държавни железници (БДЖ), стана ясно днес.

"Ако не започне редовно изплащане на заплатите, до края на годината ще има ефективни стачни действия", заканиха се на пресконференция синдикатите.

Към момента закъснението е с един месец. "Проблемът не е само в заплатите, искаме и по-добри условия на труд", подчертаха още те.

"Протестите по различни места на страната са най-яркият индикатор, че нараства социално напрежение сред железничарите", заяви в отговор на въпрос на Econ.bg Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ.

Задълженията на БДЖ към момента

Тази сутрин е имало протести на служители на БДЖ в Русе. Работният процес е спрял за един час. В момента никой не може да каже кога хората ще си получат парите и какво ще е бъдещето на компанията. Служителите от крайдунавския град са предложили на синдикатите да предприемат действия за едновременна стачка в цялата страна, съобщи още Бунев.

"Искаме спешна среща с транспортния министър Александър Цветков. Още днес в министерството ще бъде входирано искане за среща лично с министъра, не с негови заместници или експерти", подчерта още той. В момента БДЖ дължи 135 млн. лева на кредиторите и 150 млн. лева на доставчици. Задълженията за неизплатени заплати са близо 9 млн. лв., отчете Бунев.

Мнението на синдикатите е, че реформата в железниците е основателна. Намалява се административният персонал, сливат се дружества. Видно е, че всичко се прави с цел БДЖ да добие конкурентоспособно място сред останалите превозвачи у нас, смятат синдикатите.

Същевременно едно предприятие, за да бъде конкурентно на автомобилните превози, например, трябва да разполага с пари за инвестиции, а такива няма. Основните притоци на средства от товарните превози за последните няколко години са намалели драстично.

Спад в извозените товари за последните 3 г.

През последните няколко години количеството на извозените от БДЖ товари непрекъснато намалява. За 2006 година са превозени 21 млн. тона товари; за 2007 година - 18 млн. тона, 2008 г. - 17 млн. тона. Очакванията до края на тази година са да бъдат превозени между 10 и 11 млн. тона товари. Във връзка с все по-задълбочаващата се криза в железопътния превозвач, синдикатите са задали въпрос по време на среща с премиера Бойко Борисов: „Желае ли това правителство България да има железница". Петър Бунев съобщи още, че от началото на годината в БДЖ са съкратени над 1500 души.

Проблемът на транспортния превозвач

Проблемът на товарния превозвач в момента е отнетата му възможност от страна на държавата да бъде конкурентоспособен на автомобилните превозвачи. БДЖ "Товарни превози" е принуден да плаща много повече за достъп до инфраструктура, отколкото автомобилния транспорт. Така например, най-скъпата винетка е 1050 лева, а за да се вдвижи един вагон по инфраструктурата, трябва да се платят 12 000 лева. Разликата е фрапантна. При тези условия няма как да искаме увеличаване на превозите.

ЕК ни готви наказателна санкция

По повод високите инфраструктурни такси Петър Бунев съобщи след пресконференцията, че Европейската комисия е завела процедура срещу България и подчерта, че разполага с писмото от Брюксел. В него изрично е упоменато, че ако не се намалят таксите, ще ни наложат санкция. „Таксите трябва да бъдат намалени, това е начинът да се помогне на БДЖ", убеден е Бунев.

Служители и банки

Запитан от Еcon.bg дали синдикатите ще предложат в предстоящите дискусии познатата вече процедура за облекчаване на условията от страна на банките към служителите на БДЖ, които имат кредити към финансовите институции, Петър Бунев заяви, че такова предложение ще бъде обсъдено. Припомняме ви, че бившият изпълнителен директор на НКЖИ Антон Гинев се обърна към банките с молба да се редуцират погасителните планове на персонала, а компанията гарантира за заплащането на дължимите суми.

Има ли изход?

БДЖ "Товарни превози" могат да се справят. През последните години това дружество издържаше "Пътническите превози". Ако в момента има проблем, не значи, че този бизнес трябва да бъде унищожен от държавата, коментира Бунев.

Дружеството има бъдеще. Даже към момента е проявен инвестиционен интерес към "Товарни превози" от чужди компании, разкри още той.

"Освен това, има и 4 частни товарни превозвача у нас. Дали умишлено не се цели да бъде отнета нишата на "Товарни превози, а другите да си разпределят пазара?", попита той.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 25.03   708 г. – Константин е избран за папа. 717 г. – Лъв III е коронясан за византийски император. 1306 г. – Робърт Брус става крал на Шотландия. 1655 г....