България е на последните места по функционална грамотност сред 15-годишните. Страната ни се нарежда на 47-о място от 65 проучвани държави. Това сочат резултатите от проведеното международното изследване в областта на средното образование PISA 2012, обявени на пресконференция в Министерството на образованието.
Проучването проверява уменията почетене, математика и природни науки на 15-годишните ученици по света и се провежда под патронажа на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), информира iNews.bg.
В проучването, проведено от 2 април до 11 май миналата година, са взели участие 5280 ученици от 188 училища. Момчетата сред тях са били 52%, а момичетата – 48%.
България участва в изследването от 2002 г. В сравнение с предходните периоди сегашните средни постижения на учениците ни са най-високи. Голямо е повишението в сравнение с 2006 и 2009 г., като резултатите са положителни и в трите оценявани области. Въпреки това ние сме под критичния минимум спрямо страните от ОИРС. Намираме се на едно от последните места, като сме в една група със Сърбия, Турция, Румъния, Кипър, Обединените арабски емирства и Казахстан.
"Един среден български деветокласник е в състояние да се справи добре със задачи от второ равнище, без високи аналитични умения", уточни д-р Светла Петрова, национален координатор на PISA.
Едва 4% от децата ни са с отлични резултати на фона на останалите страни, в сегашното изследване на PISA, ориентирано към математиката. Тази статистика показва, че обществото ни има сериозни проблеми с равния достъп до качествено образование
България е и сред държавите, в които образователните постижения на учениците са силно обвързани със семейната и социално-икономическата среда. Разликата между резултатите на децата, чиито родители имат високо образование и професионална квалификация, е с 117 точки, в сравнение с останалите.
Наблюдава се запазване на тенденцията за силно разминаване на резултатите на момичетата и момчетата. По този показател ние се нареждаме на трето място в страните от ОИСР, като през 2009 г. сме били на второ. Момичетата са се справили по-добре от момчетата в сегашното проучване с 11 точки.
Причините за ниските резултати на учениците ни в сравнение с останалите държави са комплексни, но като цяло като проблеми се посочват малкото часове седмично по математика и недостатъчната им практическа ориентираност.
"Има държави, в които изучават математика повече часове, а са по-ниски резултати и обратното. Не времето, а съдържанието, методологията, самоподготовката са важни", уточни д-р Петрова.
Друг проблем е неравният достъп на учениците до качествено образование. Според резултатите от PISA 2012 учениците от профилираните гимназии и профилираните паралелки в СОУ са значително по-високи от резултатите на останалите ученици.
Зам.-министърът Атанаска Тенева посочи, че ще бъдат обсъдени тези проблеми при изготвянето на бъдещите проекти за промени на учебното съдържание.