2 години от трагичния инцидент в Охридското езеро се навършат днес. На 5 септември 2009 година 15 българи загинаха след като туристическият кораб "Илинден" се преобърна във водите на Охридското езеро. На плавателния съд е имало 55 български туристи. Трагедията се разиграла около 11.00 часа в близост до автопарк "Елешец".
"Илинден" е пътувал за манастира "Св. Наум" на югозападния край на Охридското езеро. Той се е преобърнал на около 200 до 300 м от брега на Охридското езеро.
За инцидента прокуратурата повдигна обвинения срещу капитана на "Илинден" Сотир Филевски и експерта от германския "Лойд" Бранко Баич, който дал сертификата за годността на кораба, за тежко престъпление срещу сигурността на хората и имуществото в транспорта. Според прокуратурата не са спазени редица изисквания за техническата годност на кораба и неговата поддръжка. Плавателният съд е бил претоварен, като вместо допустимите 43-ма души на борда му имало 55 туристи, припомня Dariknews.bg.
На заседанието на 17 юни 2011 г. капитанът Сотир Филевски заяви, че техническият експерт от "Лойд" не му е казвал, че не трябва да се качват пътници на горната палуба на плавателния съд. Защитниците на експерта от немската компания обаче твърдят, че още през 2006 г. е издадено предписание, според което на собствениците на "Илинден" е забранено да качват пътници на горната открита палуба.
На 30 юни 2011 година македонската прокуратура отправи искане за постановяването на ефективни осъдителни присъди за двамата подсъдими.
На 5 юли двамата обвиняеми по делото за потъването на кораба "Илинден" бяха осъдени на по една година затвор. Освен това съдът в Охрид реши Филевски и Баич да платят всички разноски по делото, които се изчисляват на десетки хиляди евро.
В края на август Българската прокуратура поиска да се запознае на място със събраните доказателства по делото за трагедията в Охридското езеро, при която преди две години загинаха 15 български граждани. Наблюдаващият прокурор Божидар Джамбазов заяви, че една от причините за искането е, че в мотивите към присъдите на капитана на кораба Сотир Филевски и представителя на застрахователната компания "Лойд" Бранко Баич присъстват данни за материали, с които българските разследващи не разполагат.
Представителят на Темида отказа да коментира тогава размера на наказанието на двамата подсъдими, както и да прогнозира кога може да има развитие по българското дело, образувано непосредствено след трагедията. Най-вероятно до повдигане на конкретни обвинения срещу македонски граждани ще се стигне едва след като македонският процес приключи, информира БГНЕС.