20% ръст на стрийминга спаси музикалната индустрия през 2020 г.

24.03.2021 | 10:55
по статията работи: econ.bg
България е на 57-мо място в класацията на световните музикални пазари
20% ръст на стрийминга спаси музикалната индустрия през 2020 г.
Снимка: под лиценза на creative commons

7.4% е глобалният ръст на музикалния пазар през 2020 година, съобщиха от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) – национална група на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) за България. Данните са от последния годишен доклад на IFPI за 2020-та и показват шеста поредна година на растеж. Общите приходи на индустрията през изминалите 12 месеца са достигнали 21.6 милиарда щатски долара.

Основен двигател за ръста на приходите през 2020 г. отново e стриймингът и най-вече неговата платена абонаментна форма, където е налице скок с +18.5%, спрямо предходната година. В края на 2020 г. потребителите на стрийминг услуги с платен абонамент по целия свят са вече над 443 милиона. Общите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязват общ ръст от +19.9% и достигат  сумата от 13.4 милиарда щатски долара. Стриймингът се оказва с най-значителен дял от общите глобални приходи на индустрията за годината – цели 62.1%. Активното дигитално потребление компенсира в значителна степен спада при приходите от други форми на използване като продажбата на физически носители (с редукция от -4.7%) и приходите от колективно управление на права, (които в годината на COVID 19 и периодичния локдаун се сви със значителните  -10.1% в световен мащаб).

На този фон България е част от световната тенденция за ръст при приходите от стрийминг услуги. “Страната ни има своята традиционна страница в IFPI Global Music Report 2021“, отбелязва изпълнителният директор на БАМП Ина Килева. „С годишни приходи в общ размер от 8.4 милиона щатски долара обаче, нашият музикален пазар заема едва 57 място в глобалната класация между 70-те пазара, наблюдавани от световната организация на звукозаписния бизнес.” 

„Все пак и ние сме част от глобалната тенденция за нарастване на приходите спрямо предходната година (общият ръст у нас е +12.6%), въпреки пандемията и драстичната промяна, която социалната изолация наложи по отношение достъпа до музика. Физическите продажби, приходите от колективно управление и синхронизационните сделки претърпяха спад, но стриймингът запази своите лидерски позиции като се увеличи с цели +47.7% и успя частично да компенсира загубите. Оцеляха тези, които активно дигитализираха своя репертоар.“, посочва още Килева.

Дългогодишната работа на звукозаписните компании в дигитална среда и инвестициите в нови технологии и формати спомогнаха за цифровизирането на музикалната индустрия, което й помогна да е устойчив бизнес дори в извънредните условия на пандемията през 2020-та. В една година на предизвикателства, звукозаписните компании продължиха да си партнират активно с артистите и да ги подкрепят в създаването на нови песни, проекти и записи. Музикалният сектор оцеля и дори отбеляза ръст благодарение на иновациите и инвестициите в нови форми на комуникация с многобройните музикални фенове по целия свят. 

Главният изпълнителен директор на IFPI, Франсес Муур, заяви при онлайн представянето на доклада: „В свят, задушен от ограниченията и проблемите на пандемията, музиката доказва за пореден път своята магия, която носи покой в душите, лекува наранените сърца и повдига духа.“

„Някои неща останаха вечни във времето, като силата на добре написаната песен и неразривната връзка между артисти и фенове. Но други неща се промениха драстично. При толкова голяма част от света, парализирана от локдаун и лишена от участието на музикантите на живо, за феновете остана утехата от лесния и бърз дигитален достъп до музика чрез стрийминг.“, каза още Муур.

„За шеста поредна година музикалната индустрия се радва на растеж в глобален план. Това е резултат от непрекъснатите инвестиции на компаниите в създаване на нова музика и в подкрепа на артистите, и търсенето на нови, иновативни форми за общуване между артисти и фенове, посредством различните легални дигитални платформи и услуги.

Експанзията на музикалния бизнес по целия свят като географско и културно присъствие, дори в трудна и необичайна година като 2020-та, доказва че музиката повече от всякога свързва хората и носи надежда за промяна. Въпреки засегнатите от пандемията и въпреки социалните проблеми, музикалните компании продължиха да работят усилено, за да оцелеем и заедно да изградим свят, в какъвто всички бихме искали да живеем.“, подчерта Муур.

Ръст на индустрията по световни региони:

Приходите на музикалната индустрия нарастват почти повсеместно през 2020, както следва: 

• Латинска Америка запазва своята позиция на най-бързо развиващ се пазар (+15.9%), като стриймингът нараства с +30.2% спрямо миналия аналогичен период и представлява  84.1% дял от общите приходи на региона. 

• Азия отбелязва ръст от +9.5%, като дигиталните приходи за първи път надхвърлят 50% дял от общите приходи. Ако не беше Япония (където се наблюдава спад в приходите от - 2.1% ), Азия би изместила Латинска Америка в класацията за най-бързо развиващ се пазар с постижение от + 29.9%.

• За първи път в годишния доклад на индустрията намират място Африка&Средният Изток – световен регион с успешно развитие на приходите от записана музика и постигнат ръст от +8.4% , благодарение основно на пазара в Средния Изток и страните от Северна Африка (+37.8%). Стриймингът доминира и в тази част от света с ръст от +36.4%. 

• Приходите на индустрията в Европа - втория по големина пазар на записана музика в света, нарастват общо с + 3.5%, при силно присъствие на стрийминга  и ръст + 20.7%, който успява да компенсира неуспехите при другите формати  на потребление. 

• САЩ&Канада се радват на стабилен общ ръст от +7.4% през 2020 : +7.3% за музикалния пазар в САЩ и +8.1% за записаната музика в Канада.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....