Страните от Централна и Източна Европа ще бъдат местата, обект на най-засилен интерес от страна на компаниите, които планират разширяване на бизнеса си през следващите 5 години. Това отчете проучване на консултантската компания Cushman&Wakefield, представено в страната ни от Forton International, стратегически партньор на компанията за България, Сърбия, Македония и Косово. Класацията представлява проучване сред 500-те най-влиятелни компании на Стария континент и отразява средата и възможностите за бизнес в големите европейски градове според различни критерии.
През следващите 5 години най-много компании (47) планират своята експанзия в Москва, което отрежда на руската столица челното място сред всички големи европейски градове. Втората позиция в класацията на Cushman&Wakefiled за градовете, които отговарят в най-голяма степен на бъдещите планове на европейския бизнес, отново е от региона на ЦИЕ - Варшава. Oколо 30 компании ще стартират работа в следващите няколко години в полската столица. 9 от запитаните компании са заявили интерес към разширяване на бизнеса си в България през периода 2010-2015 година.
„Страните от Централна и Източна Европа предлагат изключително добри възможности на европейските компании. Сред факторите, обуславящи интереса към този регион, са квалифицираната и същевременно не толкова скъпа работна ръка и добрата данъчна политика.", коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton International. „От съществено значение за компаниите е и добрата комуникативност на градовете, в които искат да установят бизнеса си. В този план страната ни има своето конкурентно предимство.", допълни Койнов.
Класация на най-добрите градове за бизнес в Европа:
Позиция 2010 (2009) |
Град |
1. (1) |
Лондон |
2. (2) |
Париж |
3. (3) |
Франкфурт |
4. (5) |
Брюксел |
5. (4) |
Барселона |
6. (8) |
Амстердам |
7. (9) |
Берлин |
8. (6) |
Мадрид |
9. (7) |
Мюнхен |
10. (15) |
Дюселдорф |
Градовете, които предлагат генерално най-добри бизнес условия, и тази година остават Лондон, Париж и Франкфурт. Английската столица заема челното място по 6 от общо 12-те фактора, които предопределят предпочитанията и избора на европейските компании. Според проучването на Cushman&Wakefield градът предлага лесен достъп до други пазари, широк избор на квалифициран персонал и добри транспортни връзки, като слабите му места се изразяват във високите цени на офис площите и в нивата на замърсяване.
Германия е една от страните „представили се" най-успешно в класацията, направена от консултантската компания. Цели 4 от 10-те града, предлагащи най-добри условия за бизнес, са на територията на тази страна. Това са Франкфурт, Берлин, Мюнхен и Дюселдорф, който тази година успя да попадне в топ 10, изкачвайки се с 5 позиции нагоре спрямо 2009 година.
Най-значим прогрес през 2010 година отбеляза Виена, която се придвижва с 6 позиции нагоре и заема 22-рото място в подреждането. Градът, който пък е отбелязал най-много и най-съществени подобрения в условията за бизнес, които предлага, е немската столица Берлин. Първенецът сред градовете извън Европа, станали част от плановете за експанзия на европейските компании, е Шанхай. Близо 30 организации планират да открият свои представителства в най-големия китайски град в следващите 5 години, отчита проучването на Cushman&Wakefield.