Делът на предприятията, които имат достъп до интернет, достига до 91,4% или с 2,3 процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Фиксираната широколентова връзка бележи спад за сметка на мобилната интернет връзка, която вече се използва от повече от половината предприятия и през текущата година отбелязва растеж от 8,7 процентни пункта, съобщиха от Националния статистически институт (НСИ).
ИКТ намират най-широко приложение в големите компании с 250 и повече заети лица, 99,5% от които имат достъп до интернет, докато в малките предприятия с 10 - 49 заети лица този относителен дял е 89,9%.
През 2014 г. със собствен уебсайт или начална интернет страница разполагат 53,7% от предприятията с достъп до интернет, като най-голям е техният дял в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (81,4%), а най-малко се възползват от тази функционалност предприятията от сектор „Транспорт, складиране и пощи“ – 37,4%.
През 2014 г. 28,4% от заетите лица в предприятията са използвали компютър поне веднъж седмично за изпълнение на служебните си задължения, а на 24% е осигурен достъп до интернет. При малките предприятия (10 - 49 заети лица) се наблюдава най-висок относителен дял на заетите лица, които използват компютри (30,7%), както и на заетите, използващи интернет (26,9%). Все повече предприятия предоставят преносими устройства на своите служители и през тази година 7,2% от заетите лица в компаниите са използвали преносими устройства за служебни цели, което е с 2,4 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Много предприятия използват социални медии, за да затвърдят своето присъствие на пазара, да разширят обхвата на дейността си и да повишат нейната ефективност, като през текущата година делът им е 30,3% от фирмите с достъп до интернет.
С най-висок относителен дял са компаниите, използващи социалните мрежи (Facebook, LinkedIn и др.), като 28,7% от предприятията поддържат свой профил. Употребата на блогове и уики базирани средства не е широко разпространена, използвани са съответно от 3,9 и 2,8% от предприятията.
Водещи в използването на социални медии са големите предприятия с 250 и повече заети лица – 34,7% от тях присъстват със свой профил в социалните мрежи, а 11,2% са използвали уебсайтове за споделяне на мултимедия.
Българските компании, които се възползват от ползите на тези технологии, за да оптимизират бизнес процесите си, са едва 8,5% от предприятията с достъп до интернет, като основни потребители на облачни услуги са големите предприятия с повече от 250 заети лица (12,9%).
Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (74,1%), офис софтуерни приложения (57,7%) и хостинг на база данни (53,3%). Половината от предприятията разчитат на облачни технологии, за да съхраняват файлове с данни и да изпълняват финансови и счетоводни софтуерни приложения, а най-малко използвани са изчисленията в облак (15,7%).
Повече от една трета от предприятията, внедрили облачни технологии, заявяват, че основни причини за ограничения при използването им са притеснения за сигурността на данните (36,5%) и високите разходи (35,2%).
По-голямата част от българските компании все още не са готови да се разделят с традиционната ИТ инфраструктура и да прехвърлят своите информация, приложения и работни процеси във виртуална среда. Като основна пречка пред внедряването на облачни решения предприятията посочват недостатъчните познания за тази сравнително нова технология (47,7%), като това важи в най-голяма степен за малките компании. При големите предприятия основен повод за загриженост при преминаване към облачни услуги са рисковете от нарушаване на сигурността и притесненията за местоположението на данните.
Електронната търговия предлага много потенциални ползи за потребителите и предприятията и през изминалите години в развитието на цифровия пазар у нас се отчита трайна възходяща тенденция.
Данните от проведеното през 2014 г. изследване показват, че онлайн продажбите на предприятията се увеличават с 1,5 процентни пункта спрямо предходната година, като поръчки онлайн са получили 9,5% от предприятията с достъп до интернет. Стойността на осъществените продажби по мрежата също нараства - от 4 409 млн. лв. през 2013 г. на 5 058 млн. лв. през 2014 година.
Значително увеличение се наблюдава в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн и през текущата година 11,8% от предприятията закупуват стоки или услуги по интернет, което е с 5 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Най-активни при използването на електронната търговия за подобряване на своя бизнес са големите предприятия, 19,7% от които осъществяват покупки по мрежата, а 12,3% продават стоки или услуги онлайн.
През 2014 г. 75,6% от предприятията продават стоки и услуги чрез уеб базирани технологии, а съобщения от тип EDI (електронен обмен на данни) се използват от 32,9% от предприятията. Половината от големите предприятия, които търгуват онлайн, предпочитат да извършват своите продажби чрез съобщения от тип EDI, а по-голямата част от малките компании използват уеб базирани технологии.