Amazon.com Inc. има едно огромно предимство пред останалите сайтове за online пазаруване: знае неща за вас които дори вие може да не знаете.
Въпреки че много компании използват програми за проследяване навиците на потребителите си, според критици и анализатори, Amazon.com е лидерът, събирайки информацията от по-рано и употребявайки я по-ефективно. Наскоро компанията патентова софтуер, с който проследява хората, за които се купува даден подарък.
Според Amazon този нов метод е най-добрият начин да задоволят изискванията на клиентите си и да запазят превъзходството си над конкурентите си.Технологията се състои в това не само да бъде създадена база данни на всеки отделен клиент, а да бъдат създавани връзки между вече създадените, което би улеснило потребителите в избора на стоки, особено когато става въпрос за избор на подарък.
‘’Стараем се да съберем възможно най-много информация, за да можем да ви дадем най-добрия съвет какво да купите", заяви Werner Vogels щеф на технологичния отдел на Amazon.com
Някои адвокати обаче смятат, че компанията опасно навлиза в личната свобода на клиентите
‘’Те постоянно търсят нови начини да се доберат до личната ви информация" каза Chris Hoofnagle от Център за опазване на личната информация.
От години компанията събира детайлизирана информация за хората, посещаващи сайта като например какво са разглеждали, купили, дори какво са искали да купят или са препоръчали на друг да купи.
Amazon.com също така финансира сайт, наречен "43 Things", който цели свързването на хора с общи интерси.
‘’Технология която да може точно да предвижда желанията на потребителите би била пагубна за всичи конкуренти именно затова се отделят толкова много усилия в събирането на лична информация за да може да бъде насочен потребителят към дадена стока’’, казва анализаторът David Garrity.
‘’Някои биха оспорили, но според мен така се създават здрави връзки с клиентите – допълни той.
Но докато проследяването на информация става все по-детайлно, компании като Amazon трябва да искат разрешение от потребителите за това – нещо което засега става инкогнито.
За някои експерти границата е вече премината.Според федерален закон в САЩ, никой няма право да събира информация от лица под 13 годишна възраст. Възстрастта н потребителите си е нещо, което от компании като Amazon, които събират информацият по този начин, не биха могли да разберат – каза Кайли Койл от Асоциацията на компютърните специалисти за социална отговорност.
Говорителят на Amazon.com отговори, че технологията все още не е използвана и дотогава всички противоречия със закона ще бъдат изгладени.
В момента доста компании се занимават с разработване на софтуер, с който да улесяват търсенето на данни, използвайки всякакви методи, включително и не дотам законни, като събиране на лична информация, без знанието на потребителите. Сред тях са Inc., Microsoft Corp. and Google Inc. Те инвесторат значителни суми в това начинание.
‘’Въпреки ползите, необходими са законови ограничения за разработването на софтуер от този род’’, каза Джейсън Катлет от частната адвокатска група Junkbusters. ‘’Хората трябва да имат право да разглеждат създадените за тях профили и да могат да променят и трият каквото си поискат’’ – допълни Катлет. /АП