"Решенията са тук, но клиентите ги няма". По този начин от списание Enterprise - организатор на проведената днес конференция MySuccess.bg in CRM, определиха случващото се на пазара на CRM* решения за последната година-година и половина у нас.
От представените днес в рамките на конференцията данни стана ясно, че едва 8 фирми са си закупили подобни системи за този период. В това число влизат компании като „Макс Телеком", „Мтел",„Валмарт" и други.
Охладен беше ентусиазмът, заложен в скорошно изследване на агенцията за пазарни и бизнес проучвания CBN - Pannoff, Stoycheff & Co., според което миналата година е била "пикова" за CRM решенията. По този повод издателят на Enterprise Ева Любомирова коментира: Ако 8 продажби са връх, просто не знам кой ще седи на този пазар.
Според оригиналните данни на CBN за периода 2001-2010 г. свои решения са внедрили 15 доставчика и 20 интегратора в общо 30 икономически сектора в страната. Агенцията допълва, че пазарът е все още в своя начален стадий и тепърва предстои много по-бурно развитие в този сегмент.
Главният редактор на Enterprise Петър Стоянов коментира други поместени в доклада данни. Според тях 75% от клиентите, внедрили CRM, са разполагали предварително с информационна система за планиране на ресурсите на предприятието (ЕRP = Enterprise Resource Planning). Тя позволява на използващата я организация да управлява ефективно и ефикасно своите ресурси, включително материали, хора, основни средства и оборудване в цялото предприятие. В същото време CRM отговаря само за дейностите, свързани с клиентите. Стоянов обясни, че данните на CBN се изкривяват от присъствието в изследването на "Дан Електроник" и тяхната InfoServ технология. За цялата история на компанията това решение, което носи характеристики на ERP система, има повече от 150 внедрявания, голяма част от които са станали факт през миналата година. Те обаче са били отчетени в класацията на CRM решенията.
Смут на пазара са внесли и от UniCredit Bulbank. От институцията са обявили търг за внедряване на CRM, на който са се явили всички големи доставчици. Впоследствие никой не е спечелил поръчката, а банката е внедрила сама собствено решение, беше отчетено още по време на днешното събитие.
Американската компания SugarCRM планира да навлезе по-сериозно на българския пазар. Един от директорите за региона на Европа и Африка, който е българин, е разказал, че в момента се извършват дейности с няколко внедрителя. Интересното, което се предлага от базираното в Калифорния дружество, е т.нар commercial open source, който е безплатен, но за чието внедряване се плаща.
България през последните няколко години се превърна в изключително привлекателна дестинация за кол центрове. Ева Любомирова обясни, че не е имало начин повечето от компаниите да не отворят подобни офиси, тъй като внедряването на CRM система е необходимост. Тя подпомага поддръжката на историята на клиента, какви рекламации е правил той и др.
*CRM (Customer relationship management) - на български език може да се преведе като "управление на взаимоотношенията с клиенти". В него се разглеждат всички етапи от работата на компанията с нейните клиенти - първоначално събиране на информация, кампанийно изпращане на рекламни материали, изготвяне на предложения и др.