Най-голямата социална мрежа Facebook ("Фейсбук") внесе документи за първично публично предлагане (IPO) на свои
акции на борсата, предадоха световните агенции. Facebook, чиито потребители наброяват 845 милиона души, цели да набере капитал в размер на 5 милиарда долара.
Както още вчера ви съобщихме, Facebook избра американския банков гигант Morgan Stanley ("Морган Стенли") за поръчител. Това означава, че банката ще откупи всички издадени акции, които останат непродадени.
От Facebook считат, че е възможно да наберат капитал до 10 млрд. долара с IPO-то си при котировки, оценяващи компанията на 75 до 100 милиарда долара. Ако това действително се случи, то първичното предлагане на акции на социалната мрежа ще е четвъртото най-голямо в историята в САЩ – след тези на Visa, General Motors и AT&T Wireless. Така дългоочакваното подаване на документи за IPO на Facebook стратира процес, който ще достигне своята кулминация в едно от най-големите събития в Силициевата долина от т.нар. "дот-ком" бум в края на миналия век.
Социалната мрежа не съобщава подробности за това какъв брой акции ще пусне при IPO-то си, нито уточнява каква ще е цената им. Акциите ще бъдат обозначени с инициалите FB.
Това, което е ясно обаче, е, че основателят на Facebook Марк Зукърбърг ще държи 56,9% от акциите с право на глас, което означава, че той ще има почти пълен контрол над компанията си. След очакваното излизане на борсата Зукърбърг ще стане четвъртият най-богат американец. Неговият дял в компанията се оценява на 24 млрд. долара. 11,4% от акциите на социалната мрежа остават за Accel Partners, а Дъстин Московиц, един от съоснователите на Facebook, ще има 7,6%.
В компанията работят 3 200 служители, но с излизането на борсата около една трета от тях ще станат милионери. При хипотетично набиране на IPO от 10 млрд. долара средно аритметично всеки служител на социалната мрежа би станал милионер.
Facebook е основана през 2004 г. от Зукърбърг - тогава възпитаник на Харвардския университет. През последната година обемът на продажбите на стоки и услуги на
компанията е скочил почти два пъти спрямо 2010 година. Нетният приход на компанията през 2011 година се е увеличил с над 60% до 1 млрд. долара. 85% от този приход идва от реклама. 12% се дължи на
рекламата на компанията за социални игри Zynga, която е създател на Farmville, отбелязва агенция Bloomberg. През 2011 г. чистата печалба на социалната мрежа е била 668
милиона долара. Благодарение на IPO-то си Faceboок ще има възможност да разшири дейността си. Компанията ще може да използва цената на акциите си, за да придобива други бизнеси.
През 2005 г. на борсата беше листната най-голямата интернет търсачка Google. Тогава нейните създатели спечелиха малко под 2 млрд. долара.