На 4 февруари ще се навършат точно 10 години, откакто Марк Зукърбърк – студент по компютърни науки от Харвард стартира проекта Facebook – социалната мрежа, която отваря нова епоха в света на комуникациите и социалните взаимодействия.
За това бурно десетилетие Facebook измина дълъг път, превръщайки се от малка стартъп компания в зряла технологична корпорация за милиарди долари. Днес социалната мрежа поддържа продукти и услуги, ползвани ежедневно от над 1 млрд. потребители от всички възрасти, професии и социални слоеве, и живеещи във всички точки на планетата.
„Facebook прави света много по-малък, много по-интерактивен“, коментира Трип Коудри, анализатор от Global Equities Research.
„Facebook стартира социална революция, но вероятно няма да успее да я контролира“, добавя обаче експертът, цитиран от Phys.org.
Самият Зукърбърг описва мисията на компанията си като „превръщане на света в едно по-отворено и свързано място“. Според някои той е успял да постигне точно това.
"Над 20 процента от времето, което прекарваме в интернет, е отделено за Facebook”, казва Лоу Кернър, основател на Social Internet Fund.
Все пак бъдещето не социалната мрежа не е гарантирано розово, тъй като в известна степен тя може да се превърне в жертва на собствения си успех. Първоначално Facebook е замислена да се ползва изключително от тинейджъри и студенти. С времето потребителската ѝ база главоломно нараства и днес в нея влизат хора от всички възрасти. Това кара някои анализатори да вярват, че е необходима промяна в стратегията към застаряващата потребителска база – нещо, което в момента се всъщност се случва.
Проучване на iStrategyLabs сред американските потребители показва спад от 25% в броя на младите хора между 13 и 17 години в мрежата. В същото време се наблюдава скок от 80% при тези над 55 години.
"Хората се шегуват, че за тинейджърите Facebook не е толкова страхотно място след като майка ти е в него“, коментира Кернър. „Смятам, че дори не се касае вече толкова за майка ви, колкото за баба ви“.
И все пак Facebook остава мрежата на младите хора. Групата на тинейджърите не намалява, а тази на потребителите между 18 и 14 години все още е най-голямата, казва Бен Харпър, анализатор от Social Bakers. Днес огромен процент от щатските потребители от всички възрасти използват Facebook ежедневно, сочат статистиките.
Този експлозивен ръст в потребителската база даде самочувствието на Зукърбърг да изведе компанията на борсата през май 2012 г. Следващата една година обаче бе белязана от сериозни трудности, свързани с възвращаемостта на инвестициите. Те свалиха първоначалната цена на акциите на половина.
В крайна сметка обаче след сериозни Зукърбърг и компания успяха да извадят гиганта от кризата и да го направят печеливша индустрия. За миналата година печалбите на Facebook скочиха до 1,5 млрд. долара от едва 53 млн. за преходната година. Приходите пък се увеличиха на 7,87 от 5,1 млрд. долара.
Според данни на eMarketer днес Facebook се е превърна във втория по големина получател на дигитална реклама след Google, като се очертава в особено силен играч при мобилните реклами. Наред с това анализи показват, че хората, които пазаруват във Facebook, са масово над 25 години.
Затова поне от бизнес гледна точка групата на тинейджърите не е от съществено значение. Това освобождава Facebook от стремежа да бъде „яко“ място в дългосрочен план, казва Кернър.
„Не можеш да останеш яко място завинаги. Едно от двете неща се случва, когато компаниите престават да са готини. Те или изчезват или се превръщат по-скоро в удобство. А Facebook много успешно прави второто“.