През 2009 г. общата икономическа криза засегна пазара на пътнически въздушни превози от и до България. Вероятна причина затова е и влошената туристическа инфраструктура както и презастрояването на доскоро атрактивните ни курорти. Това заявиха днес от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) по време на годишна среща, на която беше направен анализ за развитието на авиационния пазар у нас.
Общият брой пътници по международни редовни пътнически превози за 2009 г. от и до летищата София, Варна и Бургас за 2009 г. е 3,3 млн. души. Година по-рано трите аерогари са обслужили 3,472 млн. пасажери, или е отчетен спад от 4,9%. Превозените пътници от и до Летище София са 2,8 млн. За сравнение през 2008 г. на столичното летище са обслужени общо 2,9 млн. души, или за последната година е регистриран спад от 3,5%.
Анализът на асоциацията показва, че българските авиокомпании има относително по-висок дял по отношение международните чартърни полети от и до трите основни летища у нас. В процентно отношение нашите авиопревозвачи заемат 53,2% от пазара, докато чуждите 46,8%.
По отношение на превозените пътници по международни полети чуждите авиокомпании изпреварват българските. Делът на българските е 35,3%, а чуждите - 64,7%.
Светослав Станулов, председател на АБА за яви, че разултатите от първите месеци на годината, показват, че авиационният пазар започва да се стабилизира. Имаме обаче проблем - по Оперативна програма "Транспорт" има нула предвидени лева за Българска гражданска авиация.
От асоциацията заявиха, че е учреден комитет за контрол на популацията на птици в района на гражданските ни летища. Той се създава с оглед на безопасността на полетите. Комитетът има за цел да изгради национални стандарти, които да приложат на летищата и по този начин да се намали случаите на удари с птиците.
Коментара на Светослав Станулов може да чуете в прикрепения аудио файл след статията.