АЕЦ "Козлодуй" ЕАД и "Уестингхаус Електрик Швеция АВ" подписаха договор за доставка на свежо ядрено гориво за 5-ти блок на атомната ни централа. Договорът бе подписан днес в София, предаде БТА.
Споразумението е в изпълнение на съгласуваната с Агенцията по доставките (ESA) към ЕВРАТОМ програма на АЕЦ "Козлодуй" за диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво и в съответствие с решението на Народното събрание от 9 ноември 2022 г. за ускоряване на процеса за осигуряване на алтернативен доставчик. В тази връзка подобно споразумение се подготвя и с френската "Фраматом" за доставка на гориво за 6-ти блок. С това ще се постигне пълна диверсификация и сигурност на доставките.
Договорът бe подписан от Георги Кирков, изпълнителен директор на АЕЦ "Козлодуй", и Азиз Даг – управляващ директор на "Уестингхаус Електрик Швеция".
Изпълнителният директор на АЕЦ "Козлодуй" каза, че днес се слага краят на една почти 10-годишна история, която е завършила добре. Благодарение на съвместните усилия най-накрая е направена една реална стъпка към диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво. По думите на Кирков по този начин се гарантира сигурността на българската атомна централа.
Управляващият директор на "Уестингхаус Електрик Швеция" Азиз Даг заяви, че с днешното подписване на договора за доставка на свежо ядрено гориво за 5-ти блок на атомната централа в Козлодуй се поставя началото на дълготрайно партньорство. Според него целта на това партньорство е да се осигури безопасна работа на АЕЦ "Козлодуй", енергийна сигурност за България, както и безопасност в нейното опериране. Азиз Даг изтъкна, че компанията може да се похвали с над 40-годишен опит в използването на горивото на "Уестингхаус".
Служебният министър на енергетиката Росен Христов коментира, че това е значим ден за българската ядрена енергетиката, защото се прави мащабна крачка към осигуряването на сигурността и диверсификацията на доставките на свежо ядрено гориво в изпълнение на европейската стратегия на Агенцията по доставките (ESA) към ЕВРАТОМ, както и на решението на НС от 9 ноември тази година. По думите на Христов договорът с "Уестингхаус" е изключително добър и изгоден за страната ни. Условията, които са постигнати, са една структура на договора на доставките. С "Уестингхаус" има споразумение, с което компанията поема ангажимент за комплексна доставка вместо само за изработване на касети, уточни Христов. По този начин се гарантира и сигурността на доставките на свежо ядрено гориво, защото в последно време има значителни трудности с доставки на всичко от Русия, включително и на ядрено гориво.
В момента физически е невъзможна доставката на ядрено гориво от Русия. Затова с подписването на договора с "Уестингхаус" България си осигурява непрекъсната работа на 5-ти блок на атомната ни централа в Козлодуй. В най-скоро подобен договор ще бъде подписан и с "Фраматом" за доставка на свежо ядрено гориво на 6-ти блок в АЕЦ "Козлодуй", с което напълно ще се приключи процедурата по диверсификация на доставки на свежо ядрено гориво, защото има ядрено гориво от два независими неруски източника, добави Христов.
По повод финансовите условия министърът изтъкна, че те значително са се подобрили по време на преговорите. Икономическите условия са значително подобрени в сравнение с получената оферта през месец юли. Цената е намалена изключително много. В момента тя е изравнена с тази на руския доставчик "ТВЕЛ". Освен това в нея се включва и безплатно внедряване на системата за вътрешнореакторен контрол на "Уестингхаус". Тази система ще бъде внедрена още от следващата година, така че ще има една година паралелна работа на двете системи, за да може персоналът да бъде обучен и технологията да бъде синхронизирана с цел без проблеми и прекъсване да бъде заредено новото ядрено гориво от "Уестингхаус" през 2024 г.
Срокът на договора е 10 години, посочи служебният енергиен министър. Договорът не включва извозването на отработеното ядрено гориво. Извозването на отработеното ядрено гориво се извършва от трета страна – в момента това е руската компания "Маяк", която не е свързана с доставчика "ТВЕЛ". "Маяк" обаче е неспособна да изпълнява договора, тъй като с решение на администрацията в Русия лицензът й беше отнет. За момента отработеното ядрено гориво се складира на площадката на АЕЦ "Козлодуй", където има необходимите ресурси да се поддържа такова складиране в следващите от 50 до 100 години.
В Европа има една единствена френска компания, която предоставя такива услуги, така че България е в процес на разговори с нея, информира служебният министър на енергетиката. Според Христов в момента страната ни има необходимата инфраструктура, но все пак трябва да се намери постоянно решение. Критичният момент е бил да се осигурят доставките на свежо ядрено гориво, защото доставките за 5-ти блок бяха обезпечени до 2024 г. Имайки предвид срока за изработка на касетите, максимум януари-февруари 2023 г. трябваше да бъде подписан договорът за доставки на свежо ядрено гориво.
В средата на 2024 г. се очаква да бъде заредено горивото на "Уестингхаус". През 2023 г. ще бъде получен пълният лиценз на ядреното гориво. То е напълно съвместимо с технологията в АЕЦ "Козлодуй".
Относно споразумението с "Фраматом" се работи по аналогично споразумение, добави служебният министър на енергетиката Росен Христов.