Според публикувания днес в Брюксел нов доклад на ЕС относно прилагането на законодателството авиокомпаниите често „прикриват истинската цената на пътуването със самолет“, като обявяват оперативни разходи с „данъци и такси“. Това би могло да бъде заблуждаващо за потребителите и да ги подведе да купуват привидно по-евтини билети. Констатациите в окончателния доклад са плод на едногодишно проучване, проведено от 11 национални органи за прилагане на законодателството в областта на данъците и таксите (ДИТ), начислявани на потребителите при закупуване на самолетни билети.
В доклада също така се подчертава, че в много случаи съответните компании не са могли да дадат разумно обяснение защо задължителни такси, покриващи основни оперативни разходи (разходи за наземно обслужване, за гориво и резервационни такси), са били начислявани отделно, под формата на данъци и такси, а не са били включвани в предварително обявената цена на билета. В крайна сметка е ясно, че използването в момента на множество термини за определяне на данъците и таксите затруднява потребителите при сравняването на различните оферти, и по-специално при разграничаването на стойността на държавните и летищните такси, които могат да им бъдат възстановени, ако не използват своя билет.
Изследването обхваща 281 полета, 24 водещи европейски авиокомпании, както и 34 от най-големите летища в Европа. Резултатите от проучването ще бъдат взети под внимание при изготвянето на споразумението на отрасъла след мащабната операция на ЕС по прилагане на законодателството относно уебсайтовете за продажба на билети и ще бъде последвано от действия по прилагане на законодателството от страна на националните органи.
„Потребителите в ЕС разполагат с едни от най-строгите закони в света, които да ги предпазват от подвеждаща реклама и нелоялни практики", поясни комисарят по защита правата на потребителите Меглена Кунева. "Докладът хвърля светлина върху тъмната страна на ценообразуването на билетите — допълнителните такси, начислявани на потребителите от самите авиокомпании. Резултатите не са добри. Наблюдава се отчетлив модел на лоши и незаконосъобразни практики, които подвеждат потребителите."
В периода септември 2008 — септември 2009 г. националните органи в 10 държави (Полша, Естония, Чешката република, Дания, Белгия, Исландия, Ейре, Испания, Норвегия и Швеция) проучваха какво представляват в действителност задължителните „данъци и такси“ (ДИТ), начислявани на потребителите, напр. задължителните държавни и летищни такси, както и множеството задължителни такси, определени от самите авиокомпании — такси за резервации, гориво, застраховка, сигурност, екотакси, такси за кацане, такси за наземно обслужване.
Основните констатации
- Стойността на заплащаните от потребителите задължителни ДИТ е значителна. При наблюдаваните 281 полета, средно 20,5 % от цената на самолетния билет е съставена от задължителни данъци и такси (ДИТ).
- Делът на данъците и таксите, удържани от самите авиокомпании за покриване на нормалните оперативни разходи, е много висок. Анализът показа, че само 41 % от задължителните ДИТ, начислени върху самолетните билети, са задължителни летищни или държавни такси. Останалите 59 % от данъците и таксите се начисляват от авиокомпаниите, за да покрият различни оперативни разходи. В абсолютно изражение един пътник плаща почти 30 евро от цената на билета за ДИТ, които не са летищни или държавни такси.
- Авиокомпаниите използват задължителните ДИТ, за да прикриват истинската стойност на пътуването със самолет. Основните оперативни разходи, като например тези, свързани с гориво, резервации или за застраховка на въздухоплавателните средства, често се добавят към цената под формата на „данъци и такси".
- Често пъти уебсайтът не предоставя подробна разбивка на различните елементи на цената (което се изисква съгласно законодателството на ЕС, Директивата относно въздухоплавателните услуги).
- В много други случаи съответните компании не можаха да дадат разумно обяснение защо начисляват отделно различни задължителни такси, които те самите определят, вместо да ги включат в предварително обявената цена.
- Нееднаквата терминология и голямото разнообразие от такси са объркващи за потребителите и затрудняват сравняването на различните оферти. По-специално, в докладът се подчертава, че всички държавни и летищни такси, начислявани на всеки пътник, по принцип могат да бъдат възстановени, ако билетът не е използван. В момента за потребителите е изключително трудно да видят какви са тези такси и на какво имат право, ако не използват своя билет.
Какви ще бъдат следващите стъпки на комисията?
Органите за прилагане на законодателството в рамките на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите ще приемат план за последващи действия във връзка с констатациите, включително постигане на общо съгласие относно някои нелоялни практики и необходимите бъдещи действия по прилагане на законодателството. Констатациите също така ще бъдат ще бъдат взети под внимание при споразумението на отрасъла (след мащабната операция на ЕС по прилагане на законодателството при продажбата на самолетни билети), по което в момента се работи с авиокомпаниите на ниво ЕС.