Благодарение на държавната намеса с програмата „Продай старата си кола, за да си купиш нова” (Cash for Clunkers) азиатските автомобилни компании превзеха американския автомобилен пазар през август и вече държат 52.3% дял в САЩ, предаде AFP. Това е с 5% повече от същия период на миналата година.
Тенденцията за възхода на азиатските производители беше ясно изразена и преди, но Cash for Clunkers явно ускори нещата. За сметка на азиатците американските автомобилни компании са изгубили 4.5% от пазарния си дял и сега той е 40.8%. Делът на General Motors, Ford и Chrysler в САЩ за пръв път падна под 50% през юли 2007 година и оттогава те губеха почва, но и азиатските производители не успяваха да прескочат границата от 50%.
На трето място остават европейските производители с дял от 6.9% т.е. с 0.5% по-малко на годишна база.
През август американските автомобилни продажби се увеличиха за пръв път от октомври 2007 година насам на месечна база – 1.26 млн. продадени моторни превозни средства спрямо 1.25 млн. през юли тази година. На годишна база през август продажбите достигнаха 14.09 млн. продадени единици, което е далеч от 16-17 млн., продавани през всяка година в последното десетилетие. До момента продажбите за осемте месеца от началото на годината са с 27.9% по-ниски отколкото през същия период на миналата година, което кара специалистите да гледат песимистично на перспективите. Приносът на Cash for Clunkers е 700 хил. продадени автомобила.
Големите печеливши през този август се оказаха Hyundai, Ford, Toyota и Honda, които отчетоха растеж на продажбите в двуцифрени измерения. Рекордът е за Hyundai – 47% ръст на годишна база и тройно увеличение на пазарния дял – от 1.5% до 4.8%. Ford е с ръст на продажбите от 17% и пазарен дял от 13.9% - с 1.9% повече от август 2008 година. За Toyota растежът на продажбите е 11%, а пазарният дял – 17.8%, докато при Honda цифрите са съответно 10% и дял от 12.8%.
За разлика от Ford голям крах претърпяха другите две големи американски автомобилни компании – General Motors и Chrysler. GM отчете спад в продажбите от 20% на годишна база, но от компанията съобщиха, че спрямо юли продажбите са нараснали с 30%. Пазарният дял на General Motors е вече 19.4% - с 5.1% по-малък от август 2008 година. При Chrysler спадът на годишна база е 15% и компанията вече е на шесто място по популярност на американския пазар с дял от 7.4%. От Chrysler на практика продължиха Cash for Clunkers, като пуснаха в действие подобна програма за избрани автомобили – връщане на такъв носи до 4 500 долара в брой и възможност за покупка на нова кола. Действието на програмата ще продължи до края на септември.