Цената на метана ще се увеличи с 1 лев и ще доближи тази на бензина до 1 януари 2018 г. Това предвижда проект на Европейската комисия за изменение на Директивата за енергийно данъчно облагане (ДЕДО). Брюксел планира да изравни акцизите върху автомобилните горива.
В момента 1 литър бензин А 95 по бензиностанциите се продава за 2.43-2.44 лв. за литър, докато метанът струва 1.36 лв. за килограм. Върху природния газ за коли в момента няма акциз, докато върху бензина той е 71 ст. на литър. Ако новият вариант на директивата бъде приет, от 1 януари 2013 г. метанът ще поскъпне с около 12 ст., което значи, че ще се продава срещу 1.48 лв. Две години по-късно Брюксел планира увеличение на акциза с около 250%, което ще качи цената на горивото до 1,80 лв. От 1 януари 2018 г. килограм метан вече ще струва 2.36 лв., тъй като акцизът ще го оскъпява с точно 1 лев спрямо сегашната цена, показват сметките.
Увеличение се предвижда и за акциза върху бензина. Той обаче ще се повиши рязко още от 1 януари 2013 г. и няма да се променя след това. Така цената на бензина ще се увеличи с 11 ст. и ще стигне 2.54 лв. за литър още от 2013 г. Излиза, че цената на метана ще доближи тази на бензина, изчислява в днешния си брой вестник "Стандарт".
Неприятна новина чака и собствениците на дизелови автомобили. Акцизът върху нафтата също ще се увеличи до 2018 г. и докато в момента той е 61.5 ст. на литър, след 7 години ще скочи до 82.6 ст. на литър. Цената на дизела по бензиностанциите ще нарасне от сегашните 2.38 лв. до 2.59 лв. И то при положение че цената на петрола остане на сегашните нива.
Еврокомисията иска акцизите да се налагат не върху литри или кубически метри, а върху гигаджаули, в които се измерва енергията, получена от горивото. Идеята е налогът върху 1000 литра бензин или дизел от 2018 г. да бъде минимум 826 лв., докато сега е съответно 710 лв. и 615 лв. Пак 826 лв. ще бъде и акцизът върху 1000 кубика метан или пропан бутан, предлагат еврокомисарите. За да стане това обаче, новите размери на налозите трябва да бъдат одобрени от всички страни членки на ЕС.