"БДЖ-Пътнически превози" ще вози пътниците си по нощните далечни дестинации - от София до Варна, Бургас и Русе, без спални вагони поне до Коледа. Причина за това е, че новите возила, които бяха поръчани от Турция, все още не са сертифицирани.
Срещу 63 млн. лв. БДЖ трябва да получи 30 нови спални вагона от Турция, 25 от които вече са произведени. Още на 20 юни ръководството на БДЖ обяви, че "от средата на август ще пътуваме до морето с нови спални вагони", припомня в. "Стандарт".Част от возилата бяха предадени същия ден от Turkish Wagon Company - Tuvasas на БДЖ и скоро след това пристигнаха у нас.
Доставени са 6 спални вагона, на границата чакат 14, други 5 са готови в завода, а още 5 ще бъдат произведени скоро. Това обясни шефът на "БДЖ-Пътнически превози" Георги Иванов. Нито един вагон обаче не е приет от БДЖ, включително и 6-те у нас, така че всичките са турска собственост.
Преди БДЖ да ги приеме, те трябва да бъдат сертифицирани накуп от английската компания "Корейл Рейл", наета от Tuvasas. "Документацията е огромна - цяла стая, а процедурата е сложна. Надявам се до края на годината всичко да е приключено и вагоните да возят пътници", заяви Иванов.
След като 30-те вагона бъдат приети от БДЖ, трябва да бъдат лицензирани от ИА "Железопътна администрация" (ИАЖА). Жп превозвачът трябва да плати и 12,6 млн. лв. ДДС, почти колкото е месечната субсидия на компанията.
Всеки вагон разполага с 10 спални кабини с по 3 легла. Подвижният състав е оборудван с душ, санитарен възел и помещение за предлагане на топли и студени напитки. Във всеки вагон има пожаро-известителна и информационна система. Климатичната инсталация на вагоните позволява индивидуалното регулиране на температурата във всяка кабина. 5 от вагоните са пригодени за обслужване на трудноподвижни лица. Във всяка кабина има шкафче с вградена мивка с течаща топла и студена вода.
Новият подвижен състав ще пристигне в България поетапно до края на юни. През юли се очакват още 8 вагона, а до края на годината ще разполагаме с всичките 30 вагона. Това обясни през юни министър Ивайло Московски.