От 1 юли до 30 август да се въведе забрана за движение на тежки камиони по магистралите и първокласните пътища в пиковите часове на уикенда и по празниците. Това ще предложи на Агенция "Пътна инфраструктура" министерството на транспорта, съобщи зам.-министър Камен Кичев.
Вестник "24 часа" вече съобщи за заключенията на междуведомствената работна група, назначена от транспортния министър Александър Цветков, която трябваше да инспектира паркингите. Според нея има места за паркиране, така че тировете да не задръстват пътищата, когато хората тръгват масово на път. Експертите преброиха 100 паркинга по основните европейски транспортни оси на територията на България и 2800-3000 места в тях. Половината са в добро състояние и могат да претендират за категоризация с три и пет звезди. Досега автомобилните превозвачи се противопоставяха на забраната с аргумент, че няма къде да спират.
ТИР-овете ще бъдат спирани от 17 до 22 часа в петък и от 15 до 20 ч в неделя. Когато има празнични дни, камионите трябва да останат на паркинг от 17 до 22 ч преди първия неработен ден и от 15 до 20 ч в последния.
Настояваме забраната да е целогодишна. И за да стане това, тя да се впише първо в наредба, за да няма забавяне. Догодина този текст трябва да се впише и в Закона за движение по пътищата, искат от министерството. Целта е да намалим инцидентите по аутобаните и да осигурим по-безопасно пътуване на гражданите.
Тъй като магистралите още не са изградени, когато това стане, ще може да се осигурят алтернативни маршрути на тировете и ограниченията да се намалят. Не искаме да притесняваме автомобилния бранш, но ще трябва да позволим на хората да пътуват, казва зам.-министърът. Той се надява пътната агенция да вземе решение навреме, за да бъдат уведомени всички държави и да знае всеки превозвач, че има такава забрана.
БДЖ ще качва камиони
Тировете ще могат да пресичат територията на страната ни върху влак от 1 юли, съобщи зам.-министъра на транспорта Камен Кичев. За тази дата е насрочен първият превоз. Това е и една от мерките да се помогне на автомобилния транспорт след въвеждането на забраната за движение на тежкотоварните камиони в натоварените часове преди и в уикенда.
Има вече подписано споразумение с Турция тировете да се качват върху влак на БДЖ при пристанище Халкали. БДЖ пък договарят с Румъния да наеме оттам платформи. Терминалът при Драгоман е готов.
Разработва се и пакет от мерки, които да направят т.нар. ро-ла превози конкурентни. Сред тях са освобождаване на превозвачите от разрешителни за преминаване през България, ако камионът пресича страната върху платформа на влак, и освобождаване от винетки.