Осигуряването на поддръжката и летателната годност на придобитата авиационна техника ще става чрез възлагане на специална обществена поръчка, без да се изисква сключването на офсетно споразумение. Това реши правителството с допълнение в Наредбата за възлагане на специални обществени поръчки (НВСОП).
Допълнението в нормативния акт е продиктувано от факта, че българската авиационна военноремонтна промишленост не може да изпълнява в пълен обем дейностите по ремонта на основния самолет за дежурство по Air Policing - МиГ-29, както и поддръжката на новопридобитата авиационна техника. Това налага поръчките да бъдат възлагани на чуждестранни изпълнители и тъй като в повечето случаи процесът на изпълнение на договора изисква прилагане на специални мерки за сигурност, контрактите се сключват по НВСОП. В този случай за всяка поръчка, надвишаваща 10 млн. лв. без ДДС, е задължително сключването на компенсаторно (офсетно) споразумение.
Компенсаторните споразумения имат важно място при придобиването на нова техника и въоръжение. При сключването на договори за последваща поддръжка на авиационната техника обаче те водят до неоправдано повишаване на цените на услугите, а в някои случаи - и на директен отказ от страна на фирмите, което затруднява Министерството на отбраната при изпълнение на поставените му задачи, информира пресцентърът на МС.
Одобрената промяна е в съответствие и с Директива 2009/81/ЕО, която не предвижда сключване на офсетно споразумение за осигуряване на поддръжката и летателната годност на придобитата авиационна техника.