Безшумен влак стрела ще свързва столичните квартали Княжево и "Левски", планират столичните общинари. Мотрисите на т.нар. леко метро и скоростен трамвай ще издават шум колкото от двигателя на един лек автомобил. Те ще бъдат пуснати след седем години, като в момента вече се чертае точният им маршрут, уточни пред "Монитор" шефът на столичния "Метрополитен" Стоян Братоев. "Лекото метро", което ще бъде построено в столицата, ще наподобява железницата в Хюстън и ще покрива третия метродиаметър.
"В момента експертите разработват варианти за трасета, които трябва да бъдат разгледани и одобрени от дирекция "Архитектура и градоустройство". След това през есента ще възложим първо идейното, а после и техническото проектиране. Идеята е през 2014 г., когато започне следващият програмен период по оперативна програма "Транспорт", да можем да подадем проекта за финансиране, да имаме избран изпълнител и веднага да започнем изграждането", обясни Братоев, цитиран от в. "Монитор".
Строителството на лекото метро ще отнеме около 4 години. Трасето, което ще свърже Княжево с "Левски", ще бъде дълго около 20-21 километра, а по него ще има 23 станции. Въпреки че все още не се знае дали маршрутът ще се среща с другите два лъча, със сигурност влаковете ще слизат под земята при Руски паметник и ще вървят в тунел до "Подуяне".
"Тунелът ще бъде изграден така, че да може да се разширява, т.е. лекото метро да се превръща в подземна железница. Очакванията са, че този вариант е три пъти по-евтин от обикновено метро", каза още Братоев. Предварителните изчисления сочат, че лекото метро с подземна част ще струва около 300 млн. евро а прокарването на тунел от Княжево до "Левски" - между 800 и 900 млн. евро.
Мотивите на експертите да планират третия метродиаметър като скоростен трамвай са по-ниската цена, по-малкото време за изпълнение, както и очакванията за по-малко пътници по трасето. По предварителни изчисления със скоростния трамвай на час ще се осъществяват между 15 и 18 хиляди пътувания.
Според сдружението "Спаси метрото" обаче вариантът не е удачен, тъй като лекото метро било предпоставка за инциденти, пък и щяло да създава много шум.
"Планира се проектът да бъде направен така, че пресичанията на кръстовищата да са на различни нива. Освен това трасето ще бъде заградено с шумоизолиращи стени, така че да се намали нивото на шума", опроверга критиките шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му подвижният състав ще бъде специален за такъв тип трасета, така че шумът нямало да надвишава тътена от автомобилния трафик.