Бизнес доверието в Япония се е подобрило през третото тримесечие, достигайки най-високата си стойност за последните шест години. Това сочи проучване на централната банка на страната, цитирано от агенция „Ройтерс“. Данните са доказателство, че паричните стимули, отпуснати от правителството на Шиндзо Абе вече оказват по-широко влияние върху икономиката.
Проучването на централната банка показва, че бизнес климатът се е подобрил както за големите компании, така и за по-малките фирми, които по-бавно пожънаха ползи от възстановяващата се икономика.
Бизнес климатът в производствения сектор при малките фирми удари 6-годишен връх, а в непроизводствения сектор индексът също е положителен, което означава, че оптимистите са повече от песимистите за първи път от 1992 г.
„Икономиката се движи в съответствие с прогнозите на централната банка, което означава, че тя ще запази паричната си политика поне до края на януари“, смята Юнко Нишиока, главен икономист в RBS Securities.
Индексът при големите компании също регистрира ръст от 4 единици спрямо предходното тримесечие до +16.
Това е четвърто поредно тримесечие на растеж и най-високо ниво от декември 2007 г. Причина за положителните данни са силното местно търсене и слабата йена, която прави японските стоки по-конкурентоспособни на чуждите пазари.
Икономиката на Япония изпревари останалите страни в Г-7 през първата половина на годината, след като стимулиращите политики на премиера Абе засилиха оптимизма на бизнеса и домакинствата. Растежът на БВП се забави през периода юли-септември поради слабия износ, но експертите очакват той отново да се засили в навечерието на увеличаването на данъка върху продажбите.
Според централната банка икономиката на страната може да се справи с последствията от данъчните промени и ще успее да изпълни целта от 2% инфлация в срок от около 2 години.