Връщането на прогресивното подоходно облагане няма да доведе до намаляване на бедността, но ще влоши бизнес средата. Това се посочва в становище на Българската стопанска камара (БСК) по повод промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица, внесени в парламента от лидера на БСП Михаил Миков и група народни представители. Становището е депозирано на вниманието на председателите на четири парламентарни комисии – по бюджет и финанси, по въпросите на децата, младежта и спорта, по икономическа политика и туризъм, и по труда, социалната и демографска политика.
„Намаляването на бедността и икономическото неравенство не може да бъде постигнато с фокусиране върху едностранчиви инструменти и промени на данъчната политика“, се казва в становището.
Според бизнеса високото равнище на бедност и социално неравенство у нас е следствие на структурните проблеми в икономиката и обществото, включително негативните демографски и миграционни процеси. Също така на срива в образованието и квалификацията, маргинализацията на широки социални групи, дефицитите в пенсионната система и социалното подпомагане, ниската производителност на труда и ниската добавена стойност на продукцията, правната несигурност, високото равнище на корупция и сива икономика.
Сред аргументите на БСК против връщането на прогресивното доходно облагане са, че законопроектът не е придружен със задължителната по закон оценка на въздействие върху бюджета, данъчно задължените лица, заетостта, инвестициите, производителността и икономиката. Камарата посочва, че сегашните ниски пропорционални ставки от 10 на сто компенсират дефектите на бизнес средата и основните рискове пред инвеститорите. Според тях България не може да си позволи данъчни ставки, надвишаващи тези в съседните държави и на други икономики от Централна и Източна Европа.
От БСК отчитат, че с предлаганите промени ще се усложни определянето на дължимия данък при източника на доходи, като съществува опасност да се повишат стремежите за укриване на доходи и полагане на незаконен труд.
Според бизнеса преди да се пристъпва към промени на ставките по ЗДДФЛ и ЗКПО, трябва да бъдат реализирани основни реформи на регулаторната среда, правосъдната система, антимонополното законодателство и др. Също така трябва да се повиши събираемостта на преките и косвени данъци и да се постигне устойчив икономически растеж от над 3% годишно.
От камарата изразиха готовност да подкрепят въвеждането на добре обмислена система за семейно подоходно облагане, която да е в контекста на задълбочаващата се демографска катастрофа и необходимостта от повишаване на раждаемостта и създаване на условия за пълноценно отглеждане и възпитание на подрастващите в семейна среда.