Притиснатите от инфлацията британски потребители са намалили разходите си за пазаруване с рекорден темп от поне 25 години насам през декември. Това сочат най-новите данни на официалната британска статистика, които стопяват надеждите за коледен тласък на търговията на дребно в страната, съобщи Ройтерс, цитирани от медиите.
Продажбите на дребно във Великобритания са намалели с 5,8 на сто в сравнение със същия месец на миналата година. Така продажбите през декември записват девети пореден месец на спад с рекорден темп от 1997 г.
На месечна база продажбите на дребно неочаквано също са били надолу с 1 на сто през декември спрямо ноември, съобщи британската статистика. Икономисти, анкетирани по-рано от Ройтерс, очакваха ръст с 0,5 на сто.
Изненадващият спад предполага, че част от устойчивостта, наблюдавана в икономиката към края на миналата година, е намаляла през декември, обясни Оливия Крос, експерт от "Кепитъл Икономикс" (Capital Economics). Според нея противопоставянето на ефектите от високата инфлация и растящите лихвени проценти все още не се усеща и ще натежи повече на търговията на дребно и на икономиката като цяло през 2023 г.
Проучване, публикувано по-рано днес, показа спад за първи път от три месеца на британското потребителско доверие през януари, като индексът се върна близо до най-ниското си ниво от 1974 г.
За цялата 2022 г. обемът на продажбите на дребно бил с 3 на сто по-малък от нивата си през 2021 г., отбелязвайки най-лошото си представяне за дванадесетмесечие поне от 1997 г.
Хедър Бовил, заместник директор на британската статистическа служба, отговарящ за проучванията и икономическите показатели, коментира данните, като каза, че продажбите на храни са се повишили през ноември, тъй като домакинствата са се запасили по-рано за Коледните празници, след което отново са спаднали през декември. Супермаркетите свързват по-малкото продажби с по-високите цени на храните и покачването на разходите за живот, добави Бовил.
Продажбите на храни са намалели с 0,3 на сто през декември след ръст с 1 на сто през ноември. По отношение на стойността общите разходи са били по-ниски с 1,2 на сто на месечна база през декември.
Същевременно обемът на продажбите в нехранителните магазини намаля с 2,1 на сто през декември, тъй като потребителите намалиха несъществените си разходи.
Данните от продажбите по време на коледните празници на някои от най-големите британски търговци на дребно, като "Теско" (Tesco), "Сейнсбърис" (Sainsbury's) и "Маркс енд Спенсър" (Marks & Spencer), бяха по-добри от очакваното, а клиентите се завърната в магазините за сметка на онлайн пазаруването. От статистиката посочват, че онлайн продажбите са намалели през декември на фона на стачки на пощенските служители, за които се смята, че са насърчили хората да закупуват повече стоки от магазините.