В края на 2017 година регистрацията на нови пътнически автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза известно понижение главно в резултат на факта, че през декември имаше един работен ден по-малко, отколкото през същия месец на предходната година, като в същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчитат малко по-солиден спад при продажбите на нови автомобили в България.
Продажбите на нови пътнически автомобили в ЕС се свиха през декември с 4,9% на годишна база, като ACEA посочи, че това понижение се дължи до голяма степен на факта, че през декември 2017 година е имало един работен ден по-малко спрямо последния месец на предходната година.
ACEA отбеляза, че почти всички водещи автомобилни пазара на стария континент са се представили по-слабо с изключение на Испания, където продажбите на нови автомобили са нараснали с 6,2%, докато регистрираните нови автомобили в Германия се понижиха с 1%, във Франция - с 0,5% и в Италия - с 3,2 на сто.
Пазарът на нови моторни превозни средства във Великобритания обаче се сви за девети пореден месец, отбелязвайки понижение с цели 14,4%, което е пореден знак за икономическите проблеми на Острова на фона на високата инфлация, влошаващият се стандарт на живот и несигурността около течащите преговори за Брекзит.
В рамките на декември в ЕС бяха регистрирани 1 088 498 нови автомобили спрямо 1 144 098 година по-рано (понижение с 4,9%), като автомобилният пазар в по-новите страни - членки на ЕС, включително в България, също бележат известно влошаване след солиден подем през предходните няколко месеца, допринасяйки по този начин за негативните резултати в целия Европейския съюз.
За дванадесетте месеца на миналата година ACEA обаче отчита увеличаване на регистрацията на нови автомобили в рамките на Европейския съюз за четвърта поредна година, нараствайки с 3,4% спрямо 2016 година до общо 15 137 732 броя.
Това представлява първо нарастване на новорегистрираните автомобили в ЕС над важната бариера от 15 милиона от 2007 година насам - точно преди старта на глобалната световна финансова и икономическа криза. От водещите пазари на стария континент най-солиден ръст през периода януари – декември 2017-а година бележат продажбите на нови автомобили в Италия (повишение със 7,9%), следвана от Испания (със 7,7%), Франция (с 4,7%) и Германия (с 2,7%), докато във Великобритания се отчита намаление с 5,7% - първо понижение от шест години насам. Според ACEA е достойно за внимание да се отбележи силното развитие на автомобилните пазари на по-новите страни - членки на съюза, където регистрацията на новите моторни превозни средства е нараснала през 2017-а година с цели 12,8 на сто.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се понижават през декември с 13,8% до 3064 броя от 3555 броя година по-рано, но след техен ръст с над 50% месец по-рано. За дванадесетте месеца на 2017-а година регистрираните нови автомобили в нашата страна обаче се увеличават с 18,5% до 31 244 броя спрямо 26 370 броя за цялата 2016-а година.
Продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика, като данните за 2017-а година са пореден добър сигнал за икономическия подем в ЕС през изминалата година и предпоставка, че продажбите на нови автомобили ще продължават да нарастват и в началото на новата година. Едноличен лидер при продажбите на нови автомобили през декември е отново френската автомобилна групировка PSA Group, произвеждаща марките Peugeot и Citroen, с ръст на продажбите с цели 61,1% спрямо година по-рано, следвана от немската BMW Group (повишение с 4,9%).
Останалите по-значими компании отчитат свиване на продажби, като продажбите на френската Renault Group, произвеждаща марките Renault и Dacia, бележат понижение с 4,5%, на италианската FCA Group - с 16,2% и на немската Daimaler - с 9,4%. Понижение с 4,0% регистрират и продажбите на немския автомобилен гигант Volkswagen AG, но в същото време неговият общ пазарен дял се повишава слабо през декември до 23,3% от 23,1% година по-рано и продължава да бъде най-високия в рамките на ЕС.
За цялата 2017-а година водещият немски производител отчете повишение на продажбите с 2,3% спрямо 2016-а, но при известно намаляване на пазарния си дял до 23,7% от 23,9%. Това е знак, че водещият европейски производител на автомобили продължава да се възстановява постепенно от най-голямата бизнес криза в 78-годишната история на компанията, свързана със скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от нейните дизелови автомобили.
Продажбите само от марката автомобили Volkswagen се понижиха през декември с 3,1% на годишна база до 121 794 броя автомобили, като за цялата изминала година се свиха с едва 0,3% до 1 645 822 броя при намаляване на пазарния дял до 10,9% от 11,3% година по-рано.