България има необходимата техника за събиране на нефтени разливи в Черно море. За първи път тя беше използвана при проведено вчера учение във Варненското езеро* в близост до Варна, предаде БНТ.
Проверката на готовността на българския екипаж е част от програмата на Европейската агенция за морска безопасност (EMSA), откъдето са предоставили оборудването за корабите.
Проведеното учение е първото от четири планирани за тази година. По сценарий бяха тествани всички елементи на оборудването за борба на кораба с разливи и готовността на екипажа, информира "Маритайм.бг". Учението бе наблюдавано от представители на Европейската агенция за морска безопасност и Изпълнителна агенция “Морска администрация”.
Европейската агенция разполага с 19 кораба, напълно оборудвани за събиране на нефтени разливи. Изискванията към всички тях са еднакви.
"Когато към нашия кораб бъде подаден сигнал, ние трябва да сме готови за 14 часа, да сме приключили мобилизацията", обясни представителят на компанията-собственик на кораба "Бон Марин Интернешънъл" Благовест Белев.
Всички плавателни съдове, които са част от европейската система за борба с нефтените разливи, са търговски кораби. "Но в случай на нефтен разлив, при поискване от страна на Европейския съюз, те бързо се мобилизират, слагат оборудването - специализирано оборудване за събиране на разливи, и се отправят към мястото на разлива", заяви Веселин Василев, представител на EMSA.
Всеки кораб е снабден с оборудване за 2 милиона евро - специален радар за откриване и проследяване на нефтени разливи, заграждения с дължина 500 метра и управляема глава за събиране на разлив. В Черно море действат два плавателни съда.
"В Западно Черно море, има един румънски и един български", каза корабособстеникът Георги Бонин. Досега те не са участвали в операции на Европейската агенция, но провеждат учения на всеки три месеца.
"Ние трябва да сме сигурни, че нивото на подготовка на нашите кораби е на най-високото възможно ниво, за да реагират както трябва при наличието на разлив", каза от своя страна представителят на EMSA Веселин Василев.
Корабите, които се борят с нефтени разливи, са базирани по крайбрежието на Черно, Средиземно, Балтийско и Северно море - морските граници на Европейския съюз.
Основната зона на действие на българския кораб е западната част на Черно море от северната граница на Румъния до югоизточния порт Зонгулдаг в Турция. При извънредни ситуации агенцията може да изпрати българския кораб чистач с мисия в акваториите около всеки от европейските брегове.
*Варненското езеро е най-голямото и най-дълбокото езеро по българското черноморско крайбрежие