Българските ученици са политически неграмотни, показва изследване

26.07.2010 | 06:46
по статията работи:
Резултатите показват, че страната ни е с най-голям спад спрямо 1999 г.
Българските ученици са политически неграмотни, показва изследване

Драматична липса на познания за гражданското общество са показали учениците от VIII клас. Според международно изследване за гражданското образование (International Civic and Citizenship Education Study, ICCS) над половината осмокласници в България (53%) са под или на минимума от знания и умения. Въпреки това българчетата имат нагласа за активно гражданско поведение.

Изследването ICCS е проведено в 38 държави. 21 от тях, включително и България, са участвали в сравнимо изследване и през 1999 г. Резултатите показват, че страната ни е с най-голям спад спрямо 1999 г. Със среден резултат от 466 точки България е на 30-о място (2 от държавите не са покрили изискването за извадка), следвана от страни като Колумбия, Кипър, Мексико, Тайланд, Гватемала и др., съобщи в. "Сега".

Изследването показва, че половината от българските осмокласници се доверяват на правителството, но едва 32% от тях вярват на партиите. Доверието на 14-годишните към медиите е по-високо - 70%. 69% от учениците у нас са мотивирани да гласуват.

Макар да нямат особени познания, като цяло българските ученици имат нагласа за активно гражданско поведение - 84% от тях смятат, че хората винаги трябва да могат свободно и открито да критикуват правителството.

Една значителна част от 14-годишните (90%) обаче твърди, че полицията трябва да има право да държи в затвора без съдебен процес всеки, който е заподозрян, че заплашва националната сигурност. Приблизително подобен процент от учениците - близо 90%, се определя като патриоти.

Учениците са особено критични към провежданата у нас политика за опазване на околната среда. Значителна част от тях (63%) смята, че тази тема изисква много по-голямо внимание от страна на институциите. Това е дало основание на експертите, анализирали въпросниците, да заключат, че екотематиката е една от причините 2/3 от осмокласниците да предпочитат да живеят постоянно в друга държава.

Въпросници са попълвали и учителите на осмокласниците. Любопитно у нас е, че само 19% от учителите използват учебниците за целите на гражданското образование. Близо 40% от преподавателите посочват необходимостта именно от по-добри учебни материали. В същото време голяма част от учителите разчитат на традиционните методи на преподаване като задаване на въпроси и работа с текстовете от учебниците. Най-слабо се прилагат формите на преподаване, при които учениците подготвят презентации, събират информация извън училище и участват в ролеви игри и симулации.

Цифри

От учениците се иска да решат тест от 80 въпроса, а тези от Европа - и втори минитест със специфични въпроси за ЕС. Отделно осмокласниците попълват и въпросници, които да покажат споделяните от тях ценности и нагласи. У нас в изследването са се включили 3257 осмокласници и 1850 учители от 158 училища в страната.

Близо 27% от осмокласниците у нас са се оказали под най-ниското, първо равнище. Това означава, че те не са успели да формират необходимия минимум от граждански компетентности, се изтъква в анализа на Центъра за оценяване и контрол на качеството. На първо ниво са други 26% от учениците. Така зле у нас се справят 53.1% от включените в извадката срещу 41.7% средно в 38-те държави. В групата на най-добрите у нас попадат 20% от учениците срещу средно 27.8%. За сравнение - в четирите държави с най-високи постижения - Финландия, Дания, Република Корея и Тайван, почти половината от учениците са с резултати на най-високото равнище от скалата за оценяване.

Изследването затвърждава тенденцията от матурите и от другите международни проучвания постиженията на възпитаниците от т.нар. профилирани гимназии, в които се влиза с изпит след VII клас, да се справят много по-успешно (средно 552 т.) спрямо връстниците им от професионалните гимназии (511 т.) и особено от основните училища (420 т.).

Изследването за пореден път показва, че шансовете на българчетата от по-състоятелни семейства да получат добро образование са много по-добри. 37% от анкетираните са посочили, че имат нисък социално-икономически статус, и имат среден резултат 420 т. Доста по-добри резултати - 496 т., са дали учениците, които определят социално-икономическия си статус на средното ниво. 21% от осмокласниците, които определят положението си като "високо", са постигнали резултат от 536 т. Точно толкова ученици са се справили с най-трудните задачи от теста. От всички изследвани страни България е с най-голямо отклонение в резултатите в зависимост от социалното положение.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...