Бюджетният дефицит през миналата година в сектор „Държавно управление“ е 4,826 млрд. лв. или 5,8% от БВП. Това става ясно от окончателните данни на Националния статистически институт (НСИ). Разликата между предварителните и окончателните данни за дефицита в размер на 2,489 млрд. лв. или 3% от БВП, се дължи основно на включването на Фонда за гарантиране на влоговете в банките (ФГВБ) към сектор „Държавно управление“.
До 2013 г. методологическите критерии поставяха ФГВБ като единица, класифицирана в сектора на финансовите институции, без операциите по баланса му да оказват влияние върху дефицита на сектор „Държавно управление“.
От НСИ отчитат, че данните за БВП са ревизирани на базата на разработени и внедрени промени в данните на националните сметки, свързани с включването на общи препоръки на ЕК. Другите промени са незначителни и се дължат на окончателните данни за постъпленията от данъци, годишните отчети за дейността на държавните болници и публичните дружества, класифицирани в сектор „Държавно управление“, и окончателните данни от годишните финансови отчети на първостепенните разпоредители с бюджети.
Увеличението на дефицита в подсектор „Централно управление“ с 3,1% от БВП заради промяната при Фонда за гарантиране на влоговете, достигна 4,867 млрд. лв. или 5,8% от БВП.
Подсектор „Местно управление” е с дефицит от 26 млн. лв., като подсектор „Социалноосигурителни фондове” реализира излишък от 67 млн. лева, става ясно от данните на НСИ.
Дългът на България за 2014 г. е в размер на 22,560 млрд. лв. или 27% от БВП.
От финансовото министерството съобщиха, че въпреки ревизията на данните за дефицита на България за 2014 г. не се очаква стартиране на процедура по прекомерен дефицит срещу страната ни. Причината е, че поетите от ФГВБ задължения през 2014 г. са с временен характер и няма да имат отражение върху дефицита за следващи години, отчитат от ведомството.
От ръководеното от Владислав Горанов министерство припомниха, че в недалечното минало е имало подобни случаи, когато държави-членки са регистрирали дефицит над референтната стойност, но поради отчитането на фактори с временен характер, Комисията не е откривала процедура по прекомерен дефицит. Това се е случило с Люксембург през 2010 г., Финландия - 2014 г. и Белгия - 2015 г.