Най-важното, което трябва да се случи през тази година, е да бъдат продадени „Товарни превози”. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” председателят на Съвета на директорите в "Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров.
След продажбата средствата ще останат в БДЖ и с тях ще бъдат погасени всички просрочени задължения към момента, включително и тези средства, които ще бъдат в падеж до края на 2012 г. "Това ще облекчи изключително много състоянието на БДЖ, банките ще се успокоят и реформата в този елемент ще влезе в следващата си фаза”, обясни Владимиров. По думите му важно е и получаването на нотификация от Европейската комисия, за да може държавата да помогне за спасяването на „Пътнически превози”, след като „Товарни превози” бъдат приватизирани.
При всички положения дъщерното дружество на БДЖ трябва да бъде продадено до края на края на тази година. Вече има интерес както от български, така и от чуждестранни компании. „Нас ще ни удовлетвори колкото е възможно по-висока цена, но реалистичните ни очаквания са за сума около 200 млн. лв”, отбеляза Владимиров.
Припомняме ви, че миналата седмица стана ясно, че "БДЖ Товарни" превози има над 100 млн. лв. дългове. Огромните задължения, които са записани във финансовия анализ на превозвача, излязоха наяве след среща на синдикатите с ръководството на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК). Те са основно към Национална компания “Железопътна инфраструктура” заради невнесени такси за преминаване по релсите. Друга част са по облигационен заем към ЕБВР и към чуждестранни железопътни администрации.
България със сигурност ще има железници. Това отбеляза още председателят на Съвета на директорите на БДЖ. Той изрази още надежда през 2014 г. да започне закупуването на нови вагони и локомотиви, които ще позволяват по-висока скорост и ще предлагат по-комфортно пътуване.
От 2010 г. до момента загубите на БДЖ непрекъснато намаляват. „За първия месец на 2012 г. оперативните загуби бяха с 3 млн. лв. по-малко в сравнение с месец януари 2011 г. По принцип загубата за месец януари е с 5 млн. лв. по-малка, но ефектът от другите 2 млн. лв. идва от продажбата на неоперативни активи. За съжаление февруари беше лош месец за железниците, тъй като транспортът практически беше блокиран от суровата зима и през него най-вероятно ще имаме загуба, но като цяло тенденцията е оперативните загуби да намаляват. Нашата цел е през 2012 г. БДЖ да не бъде на загуба”, коментира Владимиров.