Заради пандемията от COVID-19 в ИТ сектора в България се вижда отлив на проекти и на аутсорсинг компании, но вече се освобождават и кадри. ИТ сферата в България е тясно свързана с компании в Западна Европа и САЩ. Много от големите бизнеси пострадаха, респективно това се отрази и на фирмите у нас.
Това показва анализът на Милен Ганев, съдружник в българската софтуерна фирма Е-CARD. Според него когато има глобална икономическа криза, винаги се отчита спад в ИТ сектора. Забелязва се замразяване в ръста на възнагражденията на специалистите в сферата, тъй като в последните години бяха изкуствено завишени. Има задържане на нивата и дори лек спад в заплащането.
Вследствие на кризата е много вероятно да станем свидетели на по-голям баланс между търсене и предлагане на кадри. Има промяна в динамиката на пазара и специалистите са по-малко склонни да рискуват и сменят работата си в сегашната ситуация, обясни Ганев. В част от фирмите последваха съкращения, намаляване на работното време и дори на заплащането - нещо немислимо само допреди няколко месеца.
Рецептата за справяне е иновативност и обучение на хората. „В момента липсват качествени специалисти на българския пазар, защото университетите не произвеждат такива. Те обучават много студенти, но дават само начално ниво“, коментира Милен Ганев. Фирмите допълнително трябва да инвестират в тяхното обучение, което отнема време. Затова според него сега е моментът университетите да променят бързо своите програми и да ги приведат спрямо изискванията на бизнеса.
Другата тенденция, за която IT секторът се оказа най-подготвен в пандемията, е работата от разстояние „Все още не може да се определи процентът на ефективност на хората“, каза Ганев. В началото на пандемията е бил нисък заради стреса от COVID-19. При затварянето на почти всичко в страната, резултатите от работата вкъщи са били най-високи. След отхлабването на мерките и идването на топлото време, ефективността отново е много ниска, коментира още Ганев. Според него хората на хоум офис трудно могат да се следят и да спазват работното време. Важно е в бъдеще компаниите да осигурят по-добра връзка между екипите, за да има висока ефективност от работата на служителите. Гъвкавата работа ще бъде новата норма след вируса.
E-CARD е българска компания, която е създадена през 2000 г. и се налага на пазара чрез предплатената карта за интернет достъп и разплащания E-CARD. Още от самото начало мисията на компанията е да предлага иновативни решения в областта на уеб базираните услуги и сайтове, както и в областта на мобилния маркетинг. E-CARD е софтуерен лидер в сферата на интерактивните приложения и уеб-базирани услуги. Компанията е носител на три награди на Deloitte, които регулярно оценяват качеството и темповете на развитие на E-CARD и поставят компанията в топ 50 в Европа.
През последните 5 години фирмата реализира десетки мащабни проекти, съвместно с международни и български партньори - CELADOR, ENDEMOL, EYEWORKS, SIA Advertising, Global Films, НОВА Телевизия, Diema Vision, продуцентска къща ЕДИТА и др. Компанията работи и с трите мобилни оператора в страната – А1, Telenor и VIVACOM. Едни от най-успешните ТВ формати в България са стартирали заедно с реализирани от наш екип уебсайт и платформа за видео стриминг със собствена разплащателна система: Big Brother- сезони 1, 2, 3 и 4, специалните VIP издания на шоуто и Big Brother Family; Star Academy и онлайн версията на играта "Стани Богат". Преди навлизането на смартфоните, E-CARD създаде и разви едни от най-успешните и популярни SMS игри в България.