Повече от половината от населението на София на възраст от 25 до 64 години са с висше образование.
Делът на висшистите софиянци в тази възрастова група достига 54,3%. Това означава, че повече от половината от трудоспособното население на столицата е със завършен ВУЗ, сочи анализ на Института за пазарна икономика.
Общо за страната делът на висшистите в тази възрастова група е 33,6%. В община Варна този дял е 49,2%, във Велико Търново 45,2%, в Пловдив 45,1%, в Благоевград 42,1% и в Бургас 41,9%. В страната има 26 малки общини, в които висшистите в групата на 25-64-годишните са под 10%.
Малко над половината от населението на възраст от 25 до 64 години е със средно образование – 51,3%, а други 11,5% са с основно образование. Регионалната карта обаче показва големи различия в страната, като се откроява и деление изток-запад. В много райони в Източна България се наблюдава сравнително висок дял на населението с основно образование (над 20%), което се отразява негативно както на заетостта, така и на възнагражденията.
В тези райони се наблюдава и по-висок дял на хората без образование и съответно на неграмотните – в някои случаи неграмотните достигат 5-10% от населението на възраст 25-64 г. Видимите клъстери са няколко – в регионите около Сливен и Ямбол, големи части от Североизтока, но и компактни групи общини край Стара Загора.
Данните от преброяването на населението показват, че броят на хората, които имат висше образование, се е увеличил от 1,349 млн. на 1,560 млн. Това е ръст с 211 хил. души на фона на рекорден спад на населението между двете преброявания.
Детайлната разбивка на данните разкрива постоянен тренд на покачване на дела на висшистите през поколенията. Ако за лицата над 65 години този дял е 21,8%, то той постепенно се увеличава до 25,6% за възрастовата група на 55-64 г., 30,8% за групата на 45-54 г., 38,5% за групата на 35-44 г. и 41,6% за групата на 25-34-годишните. Тези данни категорично показват, че вече устойчиво над 40% от младите хора в страната завършват висше образование, заключават икономистите от ИПИ.