Строителството на газопровода "Набуко" ще се оскъпи двойно до 14 милиарда евро заради ръста на цените на строителните суровини, преди всичко желязната руда, прогнозира британският петролен гигант
British Petroleum, цитиран от в. Guardian и БГНЕС.
Проектът "Набуко" предвижда транспортирането на 31 милиарда куб.м. природен газ годишно от Каспийския регион през Турция и балканските страни за Унгария и Австрия. Доставките по тръбата трябва да
покрият 5% от консумацията на "синьо гориво" в ЕС през 2020 г.
Предвижда се изграждането на газопровода, който трябва да заобиколи Русия, да започне през 2012 г., а първите количества газ да потекат в края на 2015 г. Участници в проекта с равни дялове от 16.67% са австрийската OMV, унгарската МОЛ, българската "Булгаргаз", румънската "Трансгаз", турската "Боташ" и германската RWE.
"Консорциумът, разработващ находището "Шах-Дениз", има за цел да работи с "Набуко" и останалите газопроводи, за да осигури в близко бъдеще доставките на азербайджански газ за Европа", заявяват от ВР, които са оператор на находището.
"Европейската комисия подкрепя проекта "Набуко", тъй като той помага за намаляването на зависимостта на Европа от руския газ... Но е трудно да се пусне и финансира инфраструктурен мегапроект на газовия пазар, който вече има достъп до конкурентоспособни цени за доставката на газ", заяви анализаторът на Deloitte Греъм Седлър.
Конкуренти на "Набуко" са газопроводите ITGI и TAP. Тръбопроводът IТGI, струващ 2.5 милиарда евро, предвижда транспортирането на каспийски газ по маршрута Турция-Гърция-Италия. Газопроводът ТАР, на стойност 1.1 милиарда евро и с дължина 520 км, трябва да доставя газ в Югоизточна Италия през Гърция и Албания. Но "Набуко" се нуждае от строителство на нова инфраструктура, докато TAP и ITGI само от подобряване на вече работеща извън пределите на ЕС.