Големи вериги супермаркети все по-често изписват цените на стоките с едри цифри в евро, а под тях с малък шрифт е стойността в лева. По този начин потребителят може да се заблуди, че стоката е евтина и да я купи, без да се замисли, пише вестник „Стандарт“.
До момента номерът се прилагаше масово от продавачите на дрехи и скъпа козметика в големите молове. Тази година обаче и търговците на хранителни стоки в две от големите вериги са прибегнали до такава хитрост.
Основната причина е, че декември е най-празничният месец в годината и тогава хората са склонни да похарчат доста пари за подаръци и празнични трапези и без да се замислят да платят двойно за отделни продукти.
Другият стар трик, който масово се наложи на пазара и продължава да жъне успех, е известната по цял свят т.нар. игра с деветките. Така една цена реално от 10 лева се изписва като 9.99, с което се залага най-вече на психиката на купувача.
Но докато номерът с деветките успява да мине (и то не само у нас), то проблемът с изписването на цени в евро и лева се движи по ръба на закона. Съгласно чл. 16 от Закона за защита на потребителите например: "Продажната цена и цената за единица мярка на стоките и услугите трябва да бъдат недвусмислени, лесно разбираеми, ясно и четливо изписани и да не въвеждат потребителя в заблуждение" и чл. 19. (1) от същия Закон гласи: "Цената на стоката трябва да бъде посочена в левове". Според експерти етикетите с различните суми трябва да бъдат в различни цветове, за да не заблуждават.
По този повод в навечерието на празниците се очакват и масови проверки от контролните органи, тъй като сигнали за подобни случаи валят от цялата страна.