Такситата копърки заобикалят закона, като се маскират на онлайн търговци. Хитрата схема е замислена, за да ги спаси от непрекъснатите забрани, които държавата им налага, тъй като извършват превоз без лиценз.
Чрез шашмата те опитват да излъжат държавните органи, че не извършват превоз на пътници, а невинно продават онлайн услуги.
Същевременно легалните таксита негодуват, че копърките им подбиват цените с 30%, тъй като не плащат данъци, осигуровки и куп административни такси.
По данни на представители на лицензирания таксиметров бранш в момента в големите градове всеки трети курс се извършва от превозвачи без разрешително.
Това са любители шофьори, които се свързват с платформи, работещи чрез приложения за смартфони. Най-популярни сега са Taxsee, Taxsee Driver и Tuda, които заместиха забранения Uber и наследника му Маxim.
От другата страна на приложението са пътниците, които търсят превоз. След като шофьор и клиент се свържат, превозът се осъществява, като клиентът плаща с карта през приложението, а то превежда сумата към шофьора, като удържа комисиона.
„Съдът многократно е посочвал, че този тип услуга е платен превоз на пътници, следователно трябва да се извършва от лицензиран превозвач. На това основание бяха забранени Uber и Маxim. Явлението обаче е със силата на пандемия, а държавата демонстрира безсилие да защити легалния сектор“, каза за „Телеграф“ Кирил Ризов от съюз „Такси“.
„Най-модерният камуфлаж в момента е опитът на тези платформи да се узаконят чрез европейските регламенти за електронна търговия през електронни платформи. Все едно не предлагат превоз, а са просто търговци в интернет“, допълни Ризов.
Вече са налице регистрирани електронни магазини, които предлагат превозни услуги. За да си нямат проблеми с данъчните, те пращат в НАП сведения за оборотите на водачите.
Сега лицензираният бранш предлага промени в закона, с които ще се изисква регистрация на всички електронни платформи, които предлагат превозни услуги, за да се извадят превозите без лиценз на светло.