Вторият метродиаметър, който включва участъка от ъгъла на ул. "Хан Аспарух" и бул. "Витоша" до пазара на квартал "Лозенец", е изграден 70%, съобщи инж. Боян Делчев, директор на проекта, цитиран от вестник "Класа".
Крайният срок за предаване на обекта е септември 2012 г. Строителството му се извършва от Обединение "Метро Трейс", което спечели търга с оферта от 170,3 млн. лв.. Планът на проекта предвижда изграждане на 3 метростанции, както и завършване на частично изградени конструкции в участъка "НДК - Музей "Земята и хората".
Вече е изпълнено пълното саниране и ремонт на тунелите под НДК, където е поставен релсовият път и има електрическо захранване. Данните на изпълнителя сочат, че спирката при хотел "Хемус" е готова 98 на сто. Там трябва да се направят само двата входа.
Имаше затруднения при организацията на движението, защото трябваше да се работи, без то да бъде спирано, и как точно да се промени трафикът, трябваше да измислим ние, коментира инж. Делчев. По време на строителството организацията на движението е променяна над 25 пъти. В рамките на месец и половина или два ще останат само довършителни дейности, които се правят, преди да се пусне спирката в експлоатация.
През тази есен ще бъде пуснато изцяло движението на кръстовището над спирката, коментира Делчев.
По целия метродиаметър строителството ще бъде завършено до края на годината, а за 2012 г. ще останат само довършителни работи.
В средата на март се предвижда да бъде освободено за движение кръстовището на бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Витоша". Тогава ще остане само една пешеходна пътека, по която ще се работи, но без да пречи на трафика. До средата на май ще бъдат направени и тези подходи.
Методът, който избрахме, за да направим тази спирка, ни позволи да се справим първо с инфраструктурата отгоре и след това да се се прави самият тунел и да се работи под земята, обясни шефът на проекта.
Данните в подземния кадастър не са актуализирани, експлоатационните дружества не си познават инфраструктурата. Затова всичко е проверявано повторно. Това е различното в строителството на метростанции, или т. нар. подземно изграждане. За изместването на инженерната инфраструктура се отделят около 15% от цената на проекта.
Като цяло удължаването на първия лъч от метрото (от жк "Младост 1" до бул. "Цариградско шосе") е изпълнено около 60%. Почти всички конструктивни елементи са приключени, като цяло графикът на обектите е изпреварващ, закъснение няма никъде. Пробиването на тунелите вече е факт и остават само дребни работа по завършването им. По метростанцията на бул. "Цариградско шосе" при Експоцентъра довършителните дейности ще започнат след около месец. В ход е и работата по буферния паркинг при спирката. В него ще има 1350 паркоместа.
По график до септември ще бъде пуснато движението по бул "Цариградско шосе". Паркингът ще бъде пуснат в експлоатация през април 2012 г. - месец по-рано от крайния срок. В момента се разработва планът за използване на паркинга, като се обмисля идея той и метрото да се ползват с един билет. Така буферният паркинг ще поеме по-голямата част от трафика към София.
В тази насока има достатъчно чуждестранен опит, от който може да почерпим и идеи за работата на паркинга, коментира инж. Бисер Иванов, ръководител на проекта за разширение на първи метродиаметър.