Върнаха 15 млн. лв. акциз за стари коли

19.08.2011 | 10:33
по статията работи:
В периода 2007-2009 г. употребяваните возила (над 120 киловата, или 163 конски сили) се облагаха с по-висока ставка от новите коли
Върнаха 15 млн. лв. акциз за стари коли

Сагата с незаконно събирания завишен акциз за вносни стари мощни коли най-сетне приключи. Само част от ощетените си получиха надвзетите пари. Държавата в лицето на агенция "Митници" е върнала общо около 15 милиона лева при очаквани 120 милиона, пише в днешния си брой вестник "Сега".

В периода 2007-2009 г. употребяваните возила (над 120 киловата, или 163 конски сили) се облагаха с по-висока ставка от новите коли, което след време съдът обяви за незаконно. Справка показва, че до 30 юни 2011 г. (на тази дата изтече срокът за подаване на заявка за възстановяване) агенция "Митници" е върнала на граждани и фирми близо 15 млн. лв. платен акциз плюс натрупаните законови лихви. Исканията за възстановяване са 4856 - от тях 112 са отхвърлени заради неправилно попълнени документи и неоснователни мотиви.

Окончателните данни сериозно се разминават с очакванията на финансовото министерство. Докато вървяха делата законна или не е завишената ставка за коли втора употреба, от министерството на Дянков твърдяха, че ако се наложи да се връща надвнесен акциз, това щяло да струва на хазната 120 млн. лв. МФ очакваше близо 20 хил. заявки за възстановяване на пари.

Причината за далеч по-малкия брой искания е схемата, по която държавата реши да си оправи сметките с коректните собственици на употребявани коли. Бе решено засегнатите да подават заявки, вместо митническата администрация просто да провери в собствените си информационни масиви на кого трябва да връща пари. Въпросното искане се попълва по образец и към него следва да се приложи митническа акцизна декларация или друг документ, който "установява задължение за акциз", а също и копие от платежния документ, доказващ, че налогът действително е бил внесен. Според потърпевши тези изисквания са абсурдни. Излиза, че ако човек не си пази например платежното нареждане от банката от 2007 г., не би могъл да си вземе парите. Освен това за разлика от автотърговците, които пазят счетоводната си документация, гражданите рядко пазят повече от година документи за платени налози.

Сериозен проблем се оказа фактът, че надвзетият акциз се връща на този, които го е внесъл - автокъща или физическо лице. Но ако човек е купил автомобила от автокъща и е платил цената с включения висок акциз, не би могъл да се възползва от процедурата по възстановяване на пари, защото търговецът навремето е внесъл данъка. Има и вариант, при който автокъщата е продала колата скъпо - с уж внесен акциз, но на практика не го е превела в бюджета. Според чл. 55 и чл. 59 от Закона за задълженията и договорите всеки, който може да докаже, че автокъщата се е обогатила за негова сметка, може да си върне парите, но чрез съда. Клиентите и автокъщите трябва да решават проблема помежду си, а шансовете на крайните купувачи за успех в съдебните дела за неоснователно обогатяване не са големи, защото в закона няма задължение търговецът, като формира продажната цена, да отбелязва каква част от нея е акциз и колко е ДДС. С други думи, всеки, който е купил кола от автокъща, ще трябва да докаже, че в цената, която е платил, е калкулиран точно този акциз, който автокъщата е платила на държавата.

"Сега" изпрати запитване до агенция "Митници" за това колко от постъпилите искания за връщане на налога са на физически лица и колко са от името на фирми. В столичната митница, където заявленията са най-много, няма такава статистика. Възстановеният акциз за автомобили от митница Варна е 748 362 лв. за граждани и 812 712 лв. за фирми. В Пловдив са върнали налог на 305 физически лица и на 394 дружества.

Обратът за акцизите стана благодарение на пловдивчанина Петър Калинчев, който започна съдебна битка, а случаят му стигна до съда на ЕС. През 2007 г. Калинчев купил от Франция 9-годишно BMW 530D на 160 000 км и платил за него 4900 лв. акциз. За нова кола от същата марка акцизът бил 2500 лв.

На 3 юни 2010 г. евросъдът се произнесе, че България е нарушила Договора за функциониране на ЕС и е създала условия за дискриминация, като е събирала завишен акциз за стари коли. В резултат от решението парламентът гласува специален закон, чрез който от началото на 2011 г. митниците започнаха да връщат надвзетия акциз на граждани и фирми, които между 2007 и 2009 г. са внесли от чужбина мощен автомобил "втора ръка".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...