Габровският кмет Томислав Дончев проучва опита на датския град Одензе за въвеждане на велосипеден транспорт в Габрово. Идеята му дошла по време на участие в международен форум по проблемите на
енергийната ефективност в Ирландия. На него датския мер се похвалил, че за 7-8 години в 300-хилядния град е създадена добра велосипедна инфраструктура и че 20 процента от населението се предвижва с
велосипеди, пише вестник "Форум".
Успоредно със създаването на велоалеи, местната община предприела и мащабна насърчителна кампания и кампания за използването на каски и светлоотразители. Според изчисленията на датската община,
въвеждането на велосипедния транспорт е спечелило 2131 години допълнително живот на гражданите. Смъртността във възрастовата група 15-49 г. е намаляла с 25 процента и са спестени 4,4 млн. евро
разходи от здравеопазване.
Габровският кмет е изумен от факта, че за оформянето на велосипедни алеи в Одензе са отрязали част от пътното платно. Но явно такъв бил начинът да се насърчи велосипедния транспорт и се ограничи
автомобилния. Дончев сериозно обмисля доколко приложим е датският опит за Габрово, като се има предвид доста неравния терен на града. Той е твърдо убеден, че общината трябва да направи реверанс към
велосипедистите. А и ефектът при една подобно протекция е в няколко посоки: икономически, екологичен и здравословен.
Севлиевци вече са готови да възродят традицията на велосипедния транспорт в града. Там природните дадености - равнинният характер, са по-добри от габровските за упражняване на този спорт. Вече се
правят велосипедни алеи в три севлиевски квартала. Където няма възможност за обособяване на специални алеи, ще бъде положена хоризонтална маркировка върху самото улично платно, с която ще се отделя
място за движение на велосипедистите. От общината ползват опита в това начинание на побратимения швейцарски град Бриен. Оттам изпратили материали за изграждане на закрити и открити паркинги за
велосипеди.
Развитието на велосипедния транспорт в Севлиево е регламентирано в Наредбата за организация на движението, приета от общинския съвет. Той е и част от проекта за реконструкция на централната градска
част, чиято главна цел е промяна в организация на движението в посока създаване на повече място за пешеходците.