До няколко месеца цените на бензините ще се повишат. Причина за това са някои от новите текстове в Закона за акцизите и данъчните складове, които влязоха в сила от 1 декември тази година. За това алармираха днес от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Димитър Тортопов, представител на "Еко България" ЕАД, обясни, че фирмата, която представлява, планира да увеличи цените на бензините с 10-15%. Той определи метода на работа на новото правителство като "странен" и добави, че такова нещо не се среща никъде в Европа и може да откаже фирмата от по-нататъшни инвестиции в България.
Мнението на Тортопов беше подкрепено и от председателя на БПГА Андрей Делчев и представителя на "Нафтекс" и "Петрол" Цветан Димитров. Делчев обясни, че поскъпването е неминуемо и то ще зависи от инвестициите, които всяка от фирмите прави.
От своя страна Димитров обясни, че поскъпването с 10-15% означава увеличаване на продажната цена на литър гориво с 0.20-0.30 лв. Той добави, че това поскъпване ще свие търсенето и ще нанесе загуби в размер на около 200 млн. лв. на държавата - средства, които досега тя е получавала под формата на акциз върху горивата.
Някои от новите положения, срещу които се обявиха от Българската петролна и газова асоциация, касаят съхраняването на горивата, регистрацията на търговците и начина, по който се зареждат бензиностанциите.
Според новите текстове вече няма да бъде възможно съхраняването на горива с платен или забавен акциз. Горивата ще трябва да се продават веднага, след като бъдат доставени. От асоциацията заявиха, че дори в момента разполагат с големи количества гориво на склад, които не знаят какво ще правят.
Бензиностанциите на отделните фирми ще трябва да се регистрират по места към териториалните дирекции на Агенция "Митници", стана ясно още днес. Това усилие, според представителите на петролния бизнес, ги затормозява с допълнителни административни тежести, при това в момент, в който дори в митниците текат съкращения на персонала.
Друг текст, срещу който се обяви бизнесът, касае зареждането на бензиностанциите. Той слага край на практиката с една цистерна да се зареждат 3-4 бензиностанции. От 1 декември тази година вече всяка бензиностанция трябва да се зарежда от различна цистерна. "Така, ако компанията има 80 бензиностанции, трябва да притежава 80 камиона, за да ги зарежда", обясниха от асоциацията.