Парламентът създаде Обществен консултативен съвет, който ще работи по въвеждане на електронната система за таксуване на превозните средства на база време и изминато разстояние, съобщава "Фокус". Предложението на ГЕРБ беше подкрепено от депутатите, които решиха още министърът на транспорта Петя Аврамова да дава информация пред тях за напредъка на системата.
"Пътният сектор ще стане първият, който ще се самоиздържа, и ефектът ще бъде усетен от хората с качеството на пътищата в България. С реформата ще осигурим реално заплащане за използването на пътищата, при това без да се натоварва бюджетът на гражданите. Съвсем скоро, само след няколко години хората ще започнат да виждат строителство и ремонти, очаквани с десетилетия и станали възможни именно заради приходите от тол", каза Аврамова.
До създаването на консултативния съвет се стигна след двучасови разисквания за въвеждането на електронните винетки. По време на обсъжданията депутати от БСП предложиха да се създаде временна парламентарна комисия, която да направи пълен преглед на възлагането, изпълнението на обществената поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа. Депутатите обаче отхвърлиха идеята.
До дебата се стигна след проблемите с въвеждането на електронната винетка в началото на годината. Заради несправянето с преминаването от хартиени към електронни винетки с постовете си се разделиха началникът на АПИ инж. Светослав Глосов, членът на управителния съвет на агенцията Веселин Давидов, директорът на Националното тол-управление в пътната агенция Антон Антонов и съветникът в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството Радослав Николов.
"Имало ли е заповед на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) една седмица преди 31 декември да спре монтажа на тол-апаратите, което доведе до този хаос", попита заместник-председателят на парламентарната група на БСП Георги Свиленски.
"От опозицията успяха от чисто технически проблеми да изградят политически тайфуни. Това е една голяма, тежка и сложна система, по същината си може би най-голямата система в страната от гледна точка на проектни потребители, на контролни функции", каза от своя страна депутатът от ГЕРБ Павел Христов.
"Интересното е, че сложната система, която е нова, е била уж тествана от август 2018 до 17.12.2018 г. и АПИ е имала повече от четири месеца да се подготви за старта на системата", възрази социалистът Димитър Данчев.