На 26-и август изтича едномесечният срок за обществено обсъждане на публикувания в портала за обществени консултации проект за промени в Закона за енергетиката. Част от предложените изменения и допълнения са свързани с изпълнение на реформите - "Либерализация на пазара на електроенергия" и "Разработване на дефиниция и критерии за енергийна бедност" - от Плана за възстановяване и устойчивост. Омбудсманът Диана Ковачева изпрати становище до министъра на енергетиката Румен Радев по проекта, в което възразява срещу някои от предложените в него промени. Тя изразява притеснения, свързани с първите стъпки на либерализацията на пазара на електроенергия за населението и излизането на битовите клиенти на свободния пазар.
По различна тарифа ли ще се плащат сметките за ток, пари на ръка под формата на социална помощ ли ще се дават, или ще се прилага някаква друга форма на подпомагане? По какви критерии ще се определя дали някой е енергийно беден, или не и как това ще кореспондира със сега съществуващите помощи за отопление – това са само част от въпросите, които възникват, четейки проекта за промени в Закона за енергетиката. В него, след дълги години на обсъждане и очакване, най-сетне е намерила място дефиниция на понятието енергийна бедност. Тя гласи:
"Домакинство в положение на енергийна бедност“ е домакинство, което при действащите цени на енергийните носители е с разполагаем средномесечен доход на член от домакинството за предходната година до официалната линия на бедност, след като е намален с разхода му за определеното спрямо енергийните характеристики на жилището типово потребление на енергия и което поради това няма достъп до основни енергийни услуги за адекватно отопление, охлаждане, осветление и осигуряване на енергия за домакинските уреди“.
За изминалия отоплителен сезон с помощи за отопление са подпомогнати 301 732 лица и семейства, а очакванията на социалното министерство са след обвързването на подпомагането с линията на бедността от тази година, да бъдат обхванати с 8,5 процента повече и да достигнат 327 299 лица и семейства. Със законопроекта се предвижда пълна либерализация на пазара на едро на електроенергия до края на 2023 г. при запазване на битовите потребители на регулиран пазар до 2026 година г. Прекратява се ролята на НЕК като обществен доставчик и се премахват квотите на производители за регулирания пазар. Разработените предложения въвеждат дефиниция и критерии за енергийна бедност за домакинствата за целите на либерализацията на пазара и приоритетно третиране на тези домакинства при финансиране на проекти за енергийна ефективност. Според измененията в закона ключова роля ще има своеобразен триумвират от три министерства – социалното, на енергетиката и на регионалното развитие.
Статутът на битовите потребители на регулирания пазар остава до 2026 година – тоест има малко повече от две години, в който хората да следят какво става и да се информират. Още повече, че Законът за енергетиката не дава пълния отговор на всичко.
Теодор Дечев от Асоциацията на индустриалния капитал в България подчерта, че ключовата дума е критерии и коментира какво се предвижда да получават като подкрепа енергийно бедните:
"Ключовото изречение е "прилагането на мерки за защита и за финансова подкрепа по програми за подпомагане". След като бъде констатирано, че вие сте енергийно беден или уязвим клиент, тепърва тогава ще се формулират програми за подпомагане".
Според Дечев ще бъде направен нов регистър на енергийно бедните, различен от базата данни на получаващите помощи за отопление сега:
"Критериите, по които ще бъдат оценявани домакинствата като енергийно беден и хората - като уязвим клиент, те ще бъдат формулирани в нов подзаконов нормативен акт".
Според прогнозите на конфедералния секретар на Конфедерация на труда "Подкрепа" Александър Загоров в категорията енергийно бедни може да попаднат дори 50 процента от домакинствата в страната.
"Най-големият проблем е, че никой не предлага на хората, които са потенциално или видимо енергийно бедни, индивидуални решения, не им предлага консултации. ... Когато се смени подходът, не може за едно нещо да се получават две помощи, два пъти да бъдеш подпомагаш. Огромни системи, касаещи огромен брой хора, трябва да бъдат съобразени една с друга и да се получи единство в действията. Аз не виждам готовност в министерствата да започнат този процес. Това не са лоши правила от Европа, но когато не е готово обществото, всяка промяна ще бъде болезнена".
Отговорът на въпросите за обхвата и начина на подпомагане трябва да са ясни до 2025 година.
Няма две мнения по въпроса, че най-доброто решение е бедността да се предотвратява, смята се, че разковничето е енергийната ефективност. Енергийната бедност е нещо, което се очаква да бъде временно за различните домакинства, и то да бъде преодолявано, а не да стане хронично. Дано предстоящите законодателни решения, опровергаят мрачната прогноза на синдикалистите.