През последните две години пандемията затрудни разбирането на истинската картина за финансовото състояние на потребителите и едноличните търговци, но от друга страна ускори дигиталната трансформация и предложи нови начини за използване на финансови услуги. Бързото масово разпространение на онлайн пазаруването и цялостното дигитално взаимодействие проправи път към нова тенденция в банковите услуги, а именно пълноценно мобилно банкиране.
Това са изводи от последния доклад на Experian от 2021 за бизнеса и потребителите в региона на EMEA (Европа, Близкия изток и Африка). Той разкрива, че 62% от бизнесите смятат, че са им необходими повече данни за нуждите на анализа им, докато 65% използват различни видове набори от данни за подобряване точността на техните анализи, например използване на нетрадиционни източници на данни като отворено банкиране. 67% от бизнесите определят за приоритетни инвестициите в дигитализацията на основните им бизнес процеси. 62% от компаниите са регистрирали увеличение или значително увеличение на кредитни заявления от нови клиенти през последните 12 месеца. Компании, които все още страдат от забавяния в този процес поради недостатъчно дигитализирани решения или поради проверки на клиенти, които сами по себе си забавят процеса, ще бъдат засегнати и ще загубят бизнес позиции.
Поръчаното от Experian проучване, проведено от Forrester Consulting през август 2021 г., обхваща над 598 лица, заемащи висши управленски позиции в компании в сферата на финансовите услуги и телекомуникационни фирми в региона на EMEA.
Мобилното банкиране вече завзема сериозен пазарен дял от полето на традиционните банки, споделиха ключови мениджъри от сферата на финтех индустрията и мобилните банки по време на Experian Innovation Week, която се проведе в края на 2021 г. и потвърди ключовите изводи от направеното проучване. В рамките на събитието Experian покани и събра за първи път в обща дискусионна платформа най-иновативните компании на Балканите и Централна и Източна Европа: Пощенска банка, buddybank на Unicredit Group, Credefi, Kontomatik.
UniCredit Group например пусна на пазара buddybank – една чисто мобилна банка, достъпна единствено чрез смартфон и налична за iOS, Android и наскоро за платформи на Huawei. Според Масимо Бонданца, ръководител маркетинг и продукти в buddybank, мобилното банкиране „позволява малки формати, поради използването му единствено чрез смартфони, вместо чрез настолни компютри. Налагаше се също да премахнем всички излишни действия извън смартфона. Така всичко започва и свършва в мобилния телефон”. Buddybank използва решения на Experian и това позволи бърз процес на внедряване без да са необходими клонове, пълна липса на използване на хартия, а обслужването на клиентите се осъществява чрез чат. Buddybank е достъпна в момента само за италиански клиенти.
Мобилното банкиране е полезно за бизнеса и особено за малките и средните предприятия, тъй като позволява уреждане на заеми в рамките на 48 часа. Използването на алгоритми издигна мобилното банкиране до безпрецедентно ниво. Иво Григоров, изпълнителен директор на Credefi, изчислява броя на алтернативните онлайн транзакции, извън традиционното банкиране, в световен мащаб на 300 милиарда за миналата година, с прогноза за удвояване на този брой до 2026 г. „Целият процес от кандидатстването за заем до изплащането на средствата се извършва на платформата и е изцяло дигитализиран.“, каза той.
Потребителите като цяло се доверяват на банките и данните им, но техните нужди и очаквания се промениха в резултат на пандемията и това ускори процеса на цифрова трансформация. Според Цвета Николова, началник отдел „Методология на кредитния риск и контрол на капиталовата адекватност“ на Пощенска банка, предизвикателства са налице не само в резултат на кризата, но и в резултат на разширяването на банковите продукти и системи по време на банковия процес. „Ето защо ние сме готови да разширим източниците на данни, да подобрим качеството на данните и да се възползваме максимално от тях, като използваме повече иновации“, каза тя.