Православната църква отбелязва днес рождението на Св. Йоан Кръстител. Във фолклора този ден е наричан Еньовден като обредите и традициите на двата празника се преплитат.
Може би най-известното поверие, свързано с празника е, че на Еньовден различните треви и билки имат най-голяма лечебна сила, особено на изгрев слънце. Затова е най-добре да се берат рано сутринта
преди изгрев слънце жените — баячки, магьосници, ходят сами и берат билки, с които после лекуват и правят магии.
Набраните за зимата билки трябва да са "77 и половина" — за всички болести и за "болестта без име". От набраните билки, между които на първо място е еньовчето, жените правят еньовски китки и венци,
вързани с червен конец. Тревите и цветята, набрани на празника, хората увиват на голям еньовски венец, през който се провират всички за здраве. Той също се запазва и се използва за лекуване. Докато
билките, които се берат на Гергьовден се използват за лекуване на добитъка, то еньовденските билки се използват за лекуване на хората. С тях според народните вярвания се лекуват бездетни жени,
прогонват се зли духове, правят се магии за любов и омраза.
Според народните вярвания на Еньовден започва далечното начало на зимата. Вярва се, че сутринта на празника, когато изгрява Слънцето "трепти", "играе" и който види това, ще бъде здрав през
годината. Точно по изгрев, всеки трябва да се обърне с лице към него и през рамо да наблюдава сянката си. Отразява ли се тя цяла, човекът ще бъде здрав през годината, а очертае ли се наполовина -
ще боледува.
Вярва се, че преди да "тръгне към зима" слънцето се окъпва във водоизточниците и прави водата лековита. После се отърсва и росата, която пада, е с особена магическа сила. Затова всеки трябва да се
умие преди изгрев в течаща вода или да се отъркаля в росата за здраве.