До 2017 година няма да се вдига акцизът на цигарите в България, коментира шефът на Агенция "Митници" Ваньо Танов пред БНТ. Изискването е до 2018 г. той да достигне 90 евро на 1000 къса, в момента
акцизът у нас е 78 евро.
Забавянето на вдигането на акциза е, защото е много трудно приложимо в страни като нашата - с нисък стандарт, малки заплати. Ако драстично поскъпнат цигарите, според него, това отново би било
стимул за засилване на контрабандата. Освен това От голямо значение е и разположението на България, защото тя е на кръстопът и граничи със страни, който не са в ЕС.
Той бе категоричен, че има над 500 000 българи, който търсят и винаги ще търсят да си закупят контрабандни цигари. Няма такава държава, в която контрабандата да е на 0. Проблемът става все
по-глобален и по-глобален, добави Танов.
Контрабандистите на рекордното количество цигари без бандерол, което Агенция "Митници" удари вчера, са разчитали на сериозно покровителство по "високите етажи", коментира Танов.
Според него, над 500 хил. българи търсят и ще продължават да търсят начини да закупуват контрабандни цигари у нас и докато има наличие на подобен пазар, винаги ще има кой да се опитва да задоволи
търсенето.
Задържаните при вчерашната акция на митниците контрабандни цигари са за над 8 млн. лв. Само акцизът, който държавата би пропуснала, е около 4 млн. лв. Лицето, което е задържано на място в
нелегалния склад, със сигурност не е от основните играчи, коментира шефът на митниците. Организаторите, според него, са от "високите етажи".
Фактът, че държат толкова огромно количество говори, че контрабандистите са разчитали, че има достатъчно механизми и лостове да предотвратят евентуална изненада и залавянето им на място, смята
той.
Чий е чадърът над контрабандистите, отговор трябва да даде разследването. Танов обаче загатна, че това, което е събрано до момента като информация, може да повдигне завесата.
Заловените цигари са неизвестни марки и най-вероятно са произведени в Дубай. Част от тях са били транспортирани с фалшиви линейки, и погребални коли. Ако след експертизите не бъде установено кой е
производителят, България ще се обърне към европейските служби за съдействие.