20% спад отчитат доставчиците на вода в 19-литрови бутилки в края на лятото. Услугата се използва предимно в предприятия и офиси, както и в немалко български домакинства. Горещите дни обикновено вдигат продажбите, тази година обаче е обратното, обясняват от Water group, дружеството, което обединява производители и дистрибутори на трапезни, изворни и минерални води, и дават конкретен пример с показателите нa представител за Пловдивска и Старозагорски област. До 2008 година фирмата отчита 80 на сто средно годишно нарастване на продажбите. В края на това лято за първи път от стартирането на услугата в България доставката на 19-литрови бутилки до офиса и дома на крайния клиент отчита спад, и то с 20%.
"Въпреки нашите очаквания се оказа, че лятото е доста по-слабо, след като винаги е било обратно. Винаги сме имали ръст спрямо предходната година", съобщи Атанас Гяуров, директор "Бизнес развитие" в „Аква ком". Според него свиването основно се дължи на световната икономическа криза, започнала да се усеща у нас още от април. Някои клиенти, предприятия и фирми, направо закриха дейността си. Други рязко намалиха персонала си, като по този начин се съкрати и потреблението на вода, отчита още той.
Освен кризата, въздействие оказва и нелоялната конкуренция, анализира причините Гяуров. Като пример посочва малки дистрибутори, които работят с ограничен брой клиенти, предимно заради приятелски взаимоотношения, губят част от пазара си поради кризата. Започват да търсят компенсации в общия пазар и го правят по възможно най-лошия начин като предлагат изключително ниски цени.
Всеки един дистрибутор, който упражнява качествено дейността си, не може да пренебрегне себестойността на доставката, припомня икономическата логика Гяуров. Минималната себестойност за рамките на град Пловдив е 2 лева. В калкулацията освен горивото е включена работната заплата на персонала, поддръжката на автомобилния парк, организираната логистика и др. Въпреки лошите показатели това лято Гяуров е оптимист за бъдещето на услугата.