За самостоятелно заетите шофьори на автобуси и камиони трябва да са в сила същите правила, като тези за наетите от транспортни фирми, настоява мнозинството от депутатите в ЕП. Те днес отхвърлиха законодателното предложение на Комисията, според което самонаетите шофьори трябва да бъдат третирани по различен начин.
С малко мнозинство членовете на ЕП гласуваха днес за отхвърлянето на предложението на Комисията, според което самостоятелно заетите шофьори се освобождават от изискванията на директивата от 2002 г. за работното време в автомобилния превоз. С 368 гласа "за", 301 "против" и 8 "въздържали се", депутатите потвърдиха гласуването в парламентарната комисия по заетост и социални въпроси срещу по-нататъшното изключване на самонаетите шофьори от приложението на европейското законодателство.
Сред аргументите за това решение те изтъкват съображения за здравето и сигурността на шофьорите, безопасността по пътищата и правилата за честна конкуренция в бранша. След като Европейската комисия заяви, че "ще разгледа различните възможни варианти, включително оттеглянето на предложението", Парламентът потвърди своята позиция, приемайки законодателна резолюция по въпроса с 383 гласа "за", 263 "против" и 23 "въздържали се".
Противоположно на мнозинството депутати, докладчикът Едит Бауер (EНП, Словакия), както и групите на ЕНП, АЛДЕ и ЕКР, подкрепиха подхода на Комисията, който е по-скоро да се вземат мерки за борба с "фалшивите" самостоятелно заети шофьори (които всъщност работят само за един клиент), отколкото всички самонаети шофьори да бъдат включени в обхвата на европейското законодателство. Според тях "самостоятелно заетите шофьори вече са покрити от регламент 561/2006 относно времето за шофиране", като "самостоятелно заетите предприемачи все още не са обект на ограничения за работното време в нито един друг бранш".
Самостоятелно заетите шофьори бяха временно изключени от приложението на директивата за работното време на шофьорите, като трябваше да бъдат включени в обхвата на нейното предложение от 23 март 2009 г., освен ако Комисията не предложи противното. Комисията направи предложение в тази насока през октомври 2008 г., което целеше тяхното изключване за постоянно от приложното поле на директивата.
Самонаетите шофьори в крайна сметка остават включени към разпоредбите на гореспоменатата директива, като за тях ще са валидни и други общи правила за бранша, като тези за товарене и разтоварване, помощ за пътниците, почистване и поддръжка, както и други полицейски и митнически формалности. Настоящето законодателство за наетите от фирми шофьори предвижда ограничение от 48 часа работа средно на седмица, които могат да достигнат до 60 часа, ако средните 48 часа седмично не са превишени за период от 4 месеца.
Следващи стъпки
С отхвърлянето на предложението на Комисията, директива 2002/15/ЕО остава в сила. Тя предвижда включването на самостоятелно заетите шофьори към приложението на законодателството от 23 март 2009 г.