ЕС обвини Русия в автомобилен протекционизъм

10.07.2013 | 14:00
по статията работи: Симеон Досев
Русия неправомерно налагала такса за рециклиране на вносните автомобили
ЕС обвини Русия в автомобилен протекционизъм

Във вторник (9 юли) Европейският съюз заяви пред Световната търговска организация (СТО), че Русия незаконно извършва протекционистични действия спрямо местните производителите на коли, налагайки такса за рециклиране на вносните автомобили. Представителите на ЕС обявиха, че вече се отказват от чакането Русия да промени спорния закон, предаде EurActiv, позовавайки се на агенция „Ройтерс“.

„През последната година ЕК използва всички дипломатически канали, за да постигне споразумение с Русия, но без успех. Таксата, която Русия налага, е несъвместима с правилата на СТО, които забраняват дискриминация спрямо вноса“, заяви комисарят по търговията Карл де Гухт.

Русия беше приета в СТО едва преди една година. Членството в организацията означава приемането на строги задължения, но те биват компенсирани от достъпа до един глобален регулиран пазар с гаранции против протекционизъм.

Критиците на Русия твърдят, че страната никога не е изпълнявала задълженията си и облагането на вноса на коли е поредното доказателство за това.

В момента всеки, който иска да внася коли в страната, трябва да плаща такса за бъдещото им рециклиране, вид „зелен данък“. Произведените коли в Русия обаче не подлежат на подобно таксуване. Според ЕС това е един напълно ефективен данък върху вноса.

Намаляването на вносните мита за автомобили беше един от най-трудните въпроси по време на преговорите между Русия и СТО, които продължиха цели 18 години.

От ЕС заявиха, че таксата влияе на износ в размер на 10 млрд. евро годишно (12,9 млрд. долара) и носи приходи за Русия от 1,3 млрд. евро.

„Бихме искали спорът да се разреши по друг начин“, заяви Франк Шауф, ръководител на Асоциацията на европейския бизнес в Русия. „Процедурите на СТО могат да продължат години“.

Министерството на икономиката на Русия заяви, че е било предупредено да очаква действията на ЕС, след като парламентът не успя да одобри промени в спорния закон, преди да излезе в лятна ваканция.

Според правилата на СТО Русия има 60 дни да удовлетвори исканията на ЕС. В противен случай на страната могат да й бъдат наложени санкции.

Други страни членки на СТО също са загрижени за действията на Русия.

През изминалия месец Конгресът в Щатите поръча на Федералното представителство по търговията да наблюдава ситуацията и до шест месеца да докладва за действията на Русия за разрешаване на проблема. За целта ще бъдат използвани всички възможни методи - от дипломация до жалби в СТО.

„Засега Русия не е предприела конкретни мерки по отношение на нашата загриженост. Ще продължаваме да наблюдаваме ситуацията, за да можем по-добре да определим бъдещите си действия“, каза Андреа Мийд, говорителка на Федералното представителство по търговията.

САЩ и ЕС, заедно с Япония, ще повдигнат въпроса на срещата на СТО в четвъртък.

Споровете помрачават оптимизма от миналата година, когато приемането на страната в СТО беше сравнявано с това на Китай през 2001, определяно като една много положителна стъпка.

За разлика от Китай обаче, на Русия отне едва 11 месеца да предизвика първия търговски спор. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...