"Вярвам, че усещаме, че сме много по-близо до Европа. Ние не се свързваме само с нашите съседи, а и със солидарната, силна Европа. Това каза председателят на парламента Микаил Михов при откриването на Дунав мост 2.
"Радвам се, че присъствам на откриването на Дунав мост 2 и съжалявам за дългата му история", заяви премиерът Пламен Орешарски. "Много се радвам, че част от проблемите са отпаднали и повече няма да мисля за Дунав мост 2", добави той.
Церемонията по откриването на съоръжението започна със закъснение от около 35 минути заради румънския премиер Виктор Понта, който доведе и еврокомисаря по регионалната политика Йоханес Хан. Лентата на Дунав мост 2 Видин - Калафат беше прерязана от двама работници от Видин и Калофат, работили от началото на построяването на моста.
„Още днес, след като пуснат движението по този мост, Видин от пограничен район, последна спирка, се превръща в център на регион, който е с население над 2 милиона души - говоря в България, Румъния и Сърбия,” заяви кметът на града Герго Гергов.
Още не е ясно дали мостът ще бъде отворен за пътници от 00:00 часа тази вечер. Oчаква се 415 000 превозни средства да преминават през граничния мост през първата година след отварянето му.
Спорезумението за строителство на моста е подписано между България и Румъния на 5 юни 2000 г. Дунав мост 2 струва общо 255 660 901 евро - строителството на съоръжението и прилежащата инфраструктура.
Таксата за преминаване по моста е договорена в размер на от 6 евро до 36, в зависимост от превозното средство и ще се разпределя в зависимост от приноса на страните в изграждането на моста - 83% за българската страна и 17% за румънската.
Дунав мост 2 ще се управлява от смесено българо-румънското дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД със седалище във Видин. Капиталът на дружеството е в размер на 300 000 лева, разпределен по равно между акционерите.
Мостът в цифри
Дунав мост 2 ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин - Калафат. Дължината на целия мост е 3 598 м, а над реката - 1791 метра. В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо, основно при фугирането. Мостът има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея, едно аварийно платно.
В плавателната част на реката има 4 стълба, в тях има по 24 пилота, които се намират на дълбочина 80 метра в коритото на река Дунав. Всеки от тях представлява железен цилиндър с диаметър от 2 метра, който е пълен с желязо и специален бетон. Подходите към моста има осем пътни и железопътни надлези, които са отворени за движение. На пътните възли са монтирани общо 117 осветителни тела, разположени на 9-метрови стоманотръбни стълбове.
Общо 178 сегменти с тегло до 240 тона изграждат тялото на Дунав мост 2 над реката. В неплавателната част на реката техният брой е 650. По 19 двойки от защитните елементи са монтирани при четирите колони на моста в плавателния участък на реката. Елементите, всеки с тегло от 80 до 120 тона, са изработени в производствената база на фирмата изпълнител на проекта FCC Construccion, разположена в Свободна Безмитна зона - Видин.