Бензиностанциите у нас печелят по 12% от цената на литър гориво. Това заяви Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
„Ние печелим от обеми, не от цени“, каза той.
По думите му цените на бензина ще продължат да бъдат на тези или по-ниски нива, но посочи, че не може да каже какво ще е поевтиняването.
Делчев уточни, че цените на бензина не падат със същото темпо, с което падат стойностите на петрола, тъй като във всеки литър гориво има малко над 1 лев държавни вземания – акциз и ДДС, които са непроменими.
„Има ценова котва, към която ние сме привързани“, добави той.
По думите му българските цени следват световните. Статистиката показва, че цените у нас се формират по същия начин, както по света, заяви той. Когато цените на едро паднат с 10%, те никога не се понижават с 10% на дребно, каза още експертът.
Според говорителя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов, горивата у нас са поевтинели толкова, колкото и в останалите държави от ЕС. Той обясни, че в България в последните 3 месеца горивата са поевтинели с 6%, в Белгия с 3%, а в Хърватска с 4%.
Относно по-ниските цени на бензина във Варна, Гаврилов посочи, че не може да каже дали в морската ни столица има картел. По думите му това вече не е единичен случай и има такива бензиностанции в София и по магистрала "Хемус".
"Очевидно другите фирми, за да останат на пазара са принудени да се съобразяват с неговите цени. Ако имаше картел, те щяха да свалят цените още повече, за да го изхвърлят от пазара", заяви говорителят на КЗК.
Андрей Делчев изтъкна, че и преди Веселин Марешки големите вериги са имали различна ценова политика на различни места.
„Според мен това е абсолютно логично. Големите вериги могат да си позволят да заложат една цена на едно място, а друга цена – на друго, и това не е против закона”, подчерта той.
„Има борба за локален пазар, която е предизвикана от пазарното поведение на един играч, който ние отказваме да коментираме, защото това си е негова пазарна политика. От поведението на този водач - цените, референдумът, нежеланието да покаже действителните си доставчици, води до извода, че той иска да рекламира целия си бизнес през този евтин пазар. При положение, че имаш един голям бизнес и си търговецът на народа, който снабдява с евтини лекарства, можеш да пуснеш един референдум и една бензиностанция, която да събере медийния шум“, изтъкна Делчев.