Диагнозата на БДЖ е сериозна. Има много неща, които трябва да се решат. Нужен е на първо време стратегически план за действие, който да фиксира в кратки, средносрочни и дългосрочни диапазони какво трябва да се прави. Очевидно е за всички, че не може бързо, но същевременно се налага да се предприемат стъпки, които трябва да се следват. Това каза председателят Научно-техническият съюз по транспорта Красимира Мартинова в предаването "Преди всички" на БНР.
Oт Aсоциацията "Приятели на железопътния транспорт" са подготвили документ от 17 точки с предложения за подобряване на качеството на ж.п. транспорта.
По думите на Мартинова има редица субективни и обективни причини, заради които железопътният транспорт в България е в това състояние. Тя добави, че БДЖ трябва да се ориентира към това какво биха искали да получат клиентите на железопътния транспорт.
"Решението на проблемите в железниците е създаването на по-активни връзки между потребители и ръководство и потребители и железница", каза регионалният координатор на европейската пътническа асоциация Варужан Апелян. Той посочи, че българските пътници нямат асоциации и сдружение, чрез които да контролират железниците.
Държавната субсидия за БДЖ е спряна на 100% от началото на юли занапред. Това съобщи в средата на миналия месец министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски пред журналисти в Министерския съвет, предаде Агенция „Фокус”. Той допълни, че се надява да не се стигне до спирането на услугата "пътнически превози" на БДЖ и изрази увереност, че скоро ще бъде намерено решение на проблема.
Стар необслужван заем от Световната банка е причина за предприетата мярка. По този повод министър Московски обясни: "През 1995 година е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета". Повечето пари реално са ползвани от НКЖИ.