Оставянето Корпоративна търговска банка (КТБ) сама да си отиде, с огромните загуби за фирми и вложители със суми над гарантираните влогове - това ще е непоносима загуба. Така финансистът Емил Хърсев коментира кризата с банката в ефира на bTV. По неговите думи бездействието по казуса с поставената под специален надзор финансова институция ще доведе до верижни фалити.
По думите на Хърсев е необходимо да се намери оптимално решение за оздравяването на КТБ, а не компромис. Експертът твърди, че в случая трябва да се подходи с „доза креативност“, а не само да се четат законовите текстове „сляпо и глухо“. Той подчертава, че решението за банката може да се изгради и на основата на договорка между всички засегнати от казуса страни.
Финансистът посочва, че това включва и отпускането на финансови средства от страна на държавата в помощ на КТБ. „Нека обаче уточним, че става въпрос за финансиране, което после ще бъде върнато, а не за разход“, допълва той.
„Струва ми се, че КТБ е един тест за това дали българската държавност може да се справи. Ако банката не бъде оздравена ще има криза в доверието и в държавата, и в банковата система“, смята Хърсев. Той припомня, че това е от особено значение, защото според статистически данни очакването на нацията е КТБ да заработи.
Експертът коментира, че освен огромни финансови загуби, евентуалното обявяване в несъстоятелност на КТБ ще „разруши доверието“ в институциите у нас. „Струва ми се, че е възможно с чисто пазарни способи да се оздрави КТБ, за което говори и меморандумът на Експертни консултативен съвет на банката“, подчертава Хърсев.
На малко по-различна позиция е лидерът на БСП Михаил Миков. Според него не трябва българските данъкоплатци да „плащат сметката за това, което е вършила БНБ“. „Това означава по 4-5 хил. лв. да плати всеки българин за фактурата, която Искров иска да прехвърли на данъкоплатците“, посочва той.
Миков настоява да бъде разсекретена стенограмата от разговорите при президента Росен Плевнелиев по отношение на КТБ. По неговите думи по време на тях са били обсъждани възможностите освен за извънреден закон и за промяна в закона за държавния бюджет.