Жителите на Драгоман скочиха срещу проекта за високоскоростен влак София - Драгоман, след като стана ясно, че новото трасе на железницата ще минава през близо 60 къщи и дворове, както и имоти в регулация, се казва в прессъобщение на общината в Драгоман.
Проблемът излезе наяве буквално преди дни, след като в общината бе получена подробна карта на жп трасето във връзка с информацията за доклад за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) по инвестиционно предложение на ДП НКЖИ „Модернизация на железопътната линия София-Драгоман” чрез проект - смесен вариант „Алтернатива С1”.
Проблемът е изключитлно изненадващ за жителите на града, които не само, че не са уведомени, но и не са участвали в обществено обсъждане кой от четирите възможни варианти за жп път да изберат.
Оказва се, че предишното ръководство на общината не е поставило този въпрос на дневен ред пред съгражданите си през 2009 г. Предвид, че не е последвала никаква реакция, съответните институции са задвижили идейния проект за „Модернизация на железопътната линия София-Драгоман”.
"Проектът е в много напреднала фаза, включително е одобрен от Националния експертен съвет към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, но вече сме взели мерки, за да го спрем”, коментира кметът на Драгоман Андрей Иванов.
Проведена е незабавно спешна среща между кмета на Драгоман и ръководството на Национална компания „Железопътна инфраструктура”.
"От тях имаме разбиране по въпроса”, заяви още Иванов. Общината вече е готова с искане за коригиране на жп трасето за високоскорстния влак София-Драгоман поради липса на съгласуване с Общинския съвет и непроведено обществено обсъждане с жителите на града.
"Този проект ще е трагедия за Драгоман. Заставаме не до вас, а пред вас и ще се борим нито една къща, нито един имот да не пострада”, категоричен е кметът Андрей Иванов.
"Трябва ли да се бутне един град, за да се направи една линия?”, заявяват жителите на Драгоман. В петък те вече стартираха подписка с искане да се спре този проект и да бъде одобрен вариант, който не накърнява интересите на никого.
Сегашното ръководството на община Драгоман, начело с кмета Андрей Иванов, проведе публична дискусия, на която запозна съгражданите със сериозността на проблема. 2/3 от екипа на Иванов са били общински съветници през 2009 г. и бяха категорични, че предишния Общински съвет на Драгоман не е бил информиран, че трябва да гласуват вариант за трасе на високоскоростната железница.
Предстои да се изясни дали е налице престъпно бездействие от страна на предишния кмет или просто е заложен капан на сегашния градоначалник Андрей Иванов.
Финализиране на транспортните коридори през следващия програмен период с европейски средства е цел на Министерството на транспорта.
При жп проектите за 2014-2020 година остава довършването на отсечката Септември – София – Драгоман. По този начин турската и сръбската граници ще бъдат свързани със скоростна жп магистрала.