Къщи, имоти в регулация и готови постройки няма да пострадат от промяната на трасето на високоскоростния влак София-Драгоман, обещаха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) на ръководството на Община Драгоман. Това стана в рамките на извънредното заседание на местния Общински съвет, провело се днес (15 август 2012 г.), информират от администрацията. Информацията се потвърждава и от съобщение на НКЖИ.
В понеделник (13 август 2012 г.) жителите на града се обявиха против проекта за високоскоростния влак, след като стана ясно, че новото трасе на железницата ще минава през близо 60 къщи и дворове, както и имоти в регулация.
Днес от НКЖИ увериха, че докладът за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за идейния проект за "Модернизация на железопътната линия София-Драгоман" ще е комплексен, като трябва да се съобрази с няколко ключови инфраструктурни проекти. Единият от тях е за изграждането на газопровода Дупница-Ниш, който ще минава край града. Вторият е проектът за магистрала София-Ниш, от които 48 км представляват отсечката София-Калотина, като пътят се разделя на два участъка – София-Драгоман и Драгоман-Калотина.
Междувременно от Община Драгоман ще трябва да вземат решение дали искат да запазят старата гара за спирка на пътническите влакове, или ще бъде построена нова гара. Предстои да бъдат направени и шумови замервания.
След изготвянето на комплексна ОВОС жителите на крайграничния район ще разполагат с 30 дни за публично обсъждане. Очаква се новата жп линия да сложи край и на разделянето на града, тъй като настоящият маршрут буквално "разцепва” територията му на две.
Жп линията София-Драгоман бе обявена от правителството за обект с национално значение. Това дава възможност да се облекчават процедурите по съгласуването и реализацията на инвестиционните намерения, свързани с модернизацията на транспортната мрежа с цел ускорено усвояване на средствата от еврофондове.
Част от тази инфраструктура е терминалът за т.нар. рола превози (превозване на автомобили върху влак) на гара Драгоман. Засега обаче за изграждането му не се предвиждат допълнителни средства по Оперативна програма "Транспорт” в следващия програмен период 2014-2020 г.
Цялата модернизация на жп линията се извършва в рамките на оперативната програма, като в момента тя е на фаза идеен проект, уточняват експертите от НКЖИ. След изготвянето на ОВОС ще бъде направен и техническият проект.
Прогнозната стойност на проекта е 132,6 млн. Евро. Предвижда се влаковете по новия път да се движат със скорост до 160 км/час. За тази цел ще се изградят специални композиции с накланящи се кошове, които да развиват скорост до 200 км/час.